lu.se

Ekonomihögskolan

Lunds universitet

Framtidens affärer och företag

Forskare möter utmaningen

Hur får vi fler framgångsrika företag som växer, är lönsamma och därmed bidrar till ekonomin?

Krzysztofs algoritmiska guld

Näringslivet ropar efter statistiker och systemvetare som med hjälp av sofistikerade algoritmer kan hitta guldkorn i informationsgruvorna, så kallad data mining. Krzysztof Podgorski, ny professor i statistik vid Ekonomihögskolan, tar nu fram en kurs i ämnet med start hösten 2013.

Läs hela artikeln


Innovationsradar ser industrins nyckelfrågor

Enligt .SE:s årliga rapport, ”Svenskarna och internet”, utgjorde 2011 det stora genombrottet för mobilt internet. Antalet användare fördubblades och 36 procent av befolkningen surfar nu mobilt. I början av året rekryterades Andreas Constantinou, grundare av VisionMobile, till Ekonomihögskolan
som adjungerad professor i mobil kommunikation och internetbaserade affärsmodeller. En vältajmad rekrytering visar det sig.

Läs hela artikeln


Ett gott samarbete är den bästa krockkudden

Vad har Apple, IKEA och H&M gemensamt? De måste samarbeta med andra företag för att kunna producera, transportera och sälja sina produkter. Professor Ulf Elg har fått 3,2 miljoner för att ta reda på hur samarbeten kan undvika kulturkrockar, stärka ett företags varumärke och skapa större värde för kunden.

Läs hela artikeln


 

Standard för nytt centrum

Ekonomihögskolan har tack vare en donation på åtta miljoner kronor från Sveriges Standardiseringsförbund* kunnat inrätta landets första centrum för forskning om standardisering. Centret ska ge nya kunskaper om ett område som formar hur framtiden kommer att se ut.

Läs hela artikeln


Entreprenörskap på export

I början av juni 2012 invigdes det nya magisterprogrammet i entreprenörskap vid ESAMI (the Eastern and Southern African Management Institute) i Arusha, Tanzania. Utbildningen är framtagen i samarbete mellan Ekonomihögskolan och ESAMI, och ska utbilda en ny generation av entreprenörer i Afrika.

Läs hela artikeln


Forskare undersöker vardagens snobberi

I december anslog Ragnar Söderbergs stiftelse 9,1 miljoner till en forskargrupp vid Ekonomihögskolan som ska undersöka den kultiveringstrend som gjort Svensson till finsmakare, och vardagliga produkter som vatten, salt och bröd till livsstilsmarkörer. Forskningsprojektet ska bland annat undersöka vad som får vissa rutinprodukter att göra den lukrativa resan från låg till högengagemangsprodukter. Och ge forskningsresultat som kan hjälpa marknadsförare förvandla vatten till vin.

Läs hela artikeln


Tre affärsjuridiska råd till innovatörer

Handelsrättsforskaren Andreas Inghammar på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet är en av initiativtagarna bakom Affärsjuridiskt Forum@Lund. Genom en serie interaktiva seminarier har de skapat en plattform där företag och forskare kan utbyta erfarenheter och berika varandra. Målsättningen är att stärka affärsjuridikens roll som strategisk resurs, framförallt i innovationsföretag och innovativa miljöer med affärspotential. Vi frågade Andreas vilka affärsstrategiska frågor som är viktiga att ha koll på som entreprenör.

Läs hela artikeln