Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Är Black Friday ett ultimat "pushy pattern"?

Vad ska du göra när köpsuget sköljer över dig? Rean är på väg att ta slut, lagret sinar och "Köp nu"-knappen skriker ditt namn. Inför Black Friday har konsumtionsforskaren Carys Egan-Wyer från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet några råd till dig.

Det handlar om att övertyga oss om att vi har en begränsad tid att få tillgång till ett specialpris, vilket i verkligheten kanske inte alls stämmer. "Pushy patterns" är inbyggda i shoppingwebbplatser för att uppmuntra impulsköp. Exempelvis kan det vara en nedräkningstimer, en lagerstatus eller en "Köp nu!"-knapp på webbplatsen.

Genom att underlätta och snabba på köpprocessen minskar dessa mönster din mentala ansträngning, men de minskar också din tid för att ompröva ditt köp.

Med Black Friday runt hörnet är Carys bästa råd: "Ta en paus". Pausa och fundera över om du verkligen behöver det du är på väg att köpa.

Se videoklippet, på engelska.