Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Årets Case Competition

4 prispokaler
Ekonomihögskolans Case Competition 2024

Ekonomihögskolans långa tradition av case-tävlingar är nu tillbaka efter några års uppehåll, ett välkommet evenemang både för studenter och samarbetspartners. Den 21 november samlades nio lag för att visa upp sina färdigheter under en intensiv dag av förberedelser och problemlösning!

Caseundervisning är en av hörnstenarna i Ekonomihögskolans nuvarande och framtida undervisningsstrategier. För studenter, lärare och samarbetspartners ger metoden en möjlighet att möta de tvärvetenskapliga krav som näringslivet ställer. Tack vare sin förmåga att överbrygga gapet mellan teori och praktik spelar caseundervisningen en central roll i vårt externa engagemang.

Det var en fantastisk upplevelse, säger Annika Horstmann, student på MSc Management.

 

Case Competition 2024 

Tidigt på morgonen den 21 november möttes nio lag för att lösa case. Årets tema var innovation och hållbarhet.

Det första caset var upplagt som ett traditionellt Harvard-case, där deltagarna inte hade tillgång till internet. Uppdraget handlade om företaget Fashion for the Future, som tillverkar modeartiklar helt av återvunnet material, men har svårt att göra vinst. Varje lag hade tre timmar på sig att förbereda sig och därefter 15 minuter att presentera inför domarna. En central fråga i caset var om det är möjligt att driva ett lönsamt företag och samtidigt ha höga ambitioner gällande hållbarhet i sina tjänster och produkter.

Tre lag gick vidare till finalen. Finalcaset presenterades av NanoLund, Centrum för Nanovetenskap vid Lunds universitet, och deras program InsectNeuroNano. Det handlade om att hitta sätt att använda bin och deras förmåga att hitta hem med ett energieffektivt navigationssystem. Detta var ett live case, där deltagarna hade tillgång till internet under förberedelserna.

Vi fick värdefulla insikter om hur vi skulle kunna kommersialisera idéerna och slutsatserna från detta forskningsprojekt, säger Gerda Rentschler, projektledare på InsectNeuroNano.

Vinnare av årets tävling

1:a plats: Nexus Consulting (Erik Hollmann, Annika Horstmann, August Jörding, Fiona Kusche)
2:a plats: Trailblazers (Arnold Ackerlauer, Sofia Chavez, Mawj Mahmood, Zoia Shtompel)
3:e plats: PivotTable (Hannes Östlund, Viggo Kanljung, Ludvig Granath, Fred Rosenkvist)

vinnarna av Ekonomihögskolans case tävling
1:a pris: Nexus Consulting. Från vänster: Fiona Kusche, Annika Horstmann, August Jörding, Erik Hollmann. Foto: Oleksandra Panasenko

Vi träffade Nexus Consulting och pratade om deras erfarenhet av tävlingen. Laget består av: August Jörding (MSc Accounting & Finance) Erik Hollmann (MSc International Marketing & Brand Management) Fiona Kusche (MSc International Marketing & Brand Management) och Annika Horstmann (MSc Management).

Vad tyckte ni om tävlingen?

Det var en fantastisk upplevelse. Det var första gången vi arbetade som ett lag i en tävling. Tävlingen var en fantastisk upplevelse, att samla studenter från både kandidatnivå och masternivå som gemensamt löser uppgifter och tävlar på sin fritid visar på ett starkt engagemang. Hela atmosfären var fylld av engagemang och energi.

Hur förberedde ni er?

Vi har genomgått en intensiv träning i att lösa case och teambuilding, eftersom vi blivit utvalda att delta i John Molson MBA International Case Competition 2025. Träningen involverade att lösa case, presentera lösningar och få återkoppling, vilket vi tog med oss till denna tävlingen.

Vilket case var mest utmanande?

Live caset var en utmaning. Vi hade aldrig arbetat med ett live-case tidigare och att snabbt sätta oss in i nanoteknikens koncept var inte lätt. Men det var mycket givande, särskilt eftersom vår presentation framfördes direkt för kunden.

Ni ska ju delta i John Molson MBA International Case Competition, vilka är era förväntningar inför denna tävling?

Vi är väldigt exalterade för att få delta i denna tävlingen, att få representera Ekonomihögskolan och Sverige i denna åtråvärda tävling. Det kommer att bli en tuff, men otroligt lärorik upplevelse, både personligt och professionellt.