Björn Svensson, studierektor vid Institutionen för informatik på Ekonomihögskolan i Lund, har tidigt visat ett stort intresse för de möjligheter och risker generativ AI kan medföra i universitetsundervisning. Han sitter även med i Ekonomihögskolans AI-kommitté vars syfte är att utveckla AI-relaterade riktlinjer och policys samt att fungera som rådgivare till de olika institutionerna på fakulteten.
Under programmet Efter fem diskuterade Björn hur universiteten kan motverka AI-fusk och lyfte vikten av att integrera AI på ett ansvarsfullt sätt. Han nämnde att Lunds universitet arbetar med att justera tillvägagångssätt för examination, bland annat genom att studenter utöver skriftliga inlämningar även kan komma att muntligen behöva svara på frågor. Detta för att se till att studenterna faktiskt förstår svaren på uppgifterna de har lämnat in.
På frågan om vad det finns för fördelar med att använda AI på universitetet svarade Björn:
– Man kan absolut använda språkmodeller som ChatGPT och Gemini och Anthropics Claude för att vilseleda och fuska, med de är också fantastiska hjälpverktyg och stöd i studenternas inlärningsprocess, förutsatt att man tänker på hallucinationer och använder de på ett ansvarsfullt sätt.
Efter sändningen tackade Björn för inbjudan och delade med sig av ytterligare tankar på LinkedIn:
Nyckeln, tror jag, ligger i att skapa incitament för ansvarsfull AI-användning i utbildningen, att visa studenter goda exempel på användning (prompting), samt att förklara och visa att individens kunskap fortfarande är viktig – särskilt vid användning av språkmodeller!