Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Branschexperter inspirerar studenter inom gränssnittsdesign

Kollage med tre bilder: gästföreläsare i sal, ett bokomslag och en kursbild.

Den 13 januari höll designerna och Londonborna Guillaume Couche & Richard Shackleton en gästföreläsning vid Institutionen för informatik.

Gästföreläsningen hölls för studenter som läser kursen Människa-dator-interaktion - design, vilken ingår i Magisterprogrammet i informationssystem. Branschexperterna var inbjudna av Markus Lahtinen, adjunkt och kursansvarig.

Guillaume, som besökte Lund för första gången år 2015, har återvänt flera gånger, lockad av engagemanget hos studenterna vid Lunds universitet. Han har själv studerat både tillämpad mekanik och ingenjörsvetenskap och har grundat flera framgångsrika och fortfarande aktiva startup-företag.

Richard, vars akademiska resa inkluderar mjukvarustudier, har en rik bakgrund inom design av teknik för visuella effekter som har bidragit till många Hollywoodfilmer.

Tillsammans grundade och driver Guillaume och Richard designstudion Oh Hi Tomorrow.

Designarbete förklarat

Guillaume och Richard delade med sig av sina insikter om de olika faserna i designarbetet och betonade vikten av att börja med en bred vision. De lyfte vikten av att bli förälskad i själva designproblemet snarare än i en specifik lösning, eftersom det annars kan göra designprocessen mycket svårare. 

Förälska dig i problemet, inte i lösningen.

Boken Interface Design

I maj 2024 släppte Guillaume och Richard boken Interface Design - Creating interactions that drive successful product adoption, tillsammans med designerkollegan Samuel Iliffe.

Ett bokomslag med titeln "Interface design" samt en illustration på ett oidentifierbart objekt med knappar, spakar m.m.

Kursen Människa-dator-interaktion - design är den första att använda Interface Design som dess huvudsakliga kurslitteratur. Trots att boken publicerades för mindre än ett år sedan används den redan i utbildning vid andra ledande universitet som Royal College of Art och Imperial College London. 

Guillaume och Richard upptäckte att det fanns en hel del teori kring digitala gränssnitt, men att det saknades designteori för fysiska och hybrida gränssnitt. Denna lucka på marknaden inspirerade designerna att skriva boken Interface Design.

Boken syftar till att ge designers självförtroende att göra välgrundade designval och att öka deras kreativitet. Detta görs genom att tillhandahålla koncept och modeller samt praktisk vägledning i verklighetsnära situationer. 

Som det står i bokens beskrivning: "Med utgångspunkt i grundläggande principer fördjupar sig 'Interface Design' i praktiska fallstudier och utforskar framtida trender, särskilt AI:s framväxande roll inom design."

Insikter från Markus Lahtinen

Adjunkt och kursansvarig Markus Lahtinen har känt både Guillaume och Richard i flera år. Han var snabb med att lägga till Interface Design i kurslitteraturen för den avancerade kursen Människa-dator-interaktion - design.

Hur lärde du känna Guillaume och Richard?
– Det var under en slumpmässig promenad i London, runt Royal Albert Hall, som jag stötte på Royal College of Arts slututställning med studenternas examensprojekt. Jag gick in och efter att ha skannat flera designförslag hittade jag Guillaumes användardrivna immersiva film. Den var annorlunda, och jag visste direkt att det här var någon jag ville ha på besök vid Lunds universitet.

Hur tror och hoppas du att deras presentation inspirerade studenterna på kursen? 
– Guillaume och Richard är seniora designers som arbetar med några av de mest beundrade varumärkena i världen. Men varje resa måste börja någonstans - även om de flesta av studenterna på Ekonomihögskolan har en självbild som affärsmän eller tekniker hoppas jag att deras föredrag gör det möjligt för publiken att överväga att se sig själva som designers. Många av de största företagsledarna i världen ser sig själva som designers.

Varför valde du Interface Design som huvudsaklig kurslitteratur för Människa-dator-interaktion - design?
– De flesta läroböcker i design för högre utbildning är fortfarande förankrade i interaktionsparadigmet för datorer och mobiler, eller jag skulle till och med säga gränssnittsparadigmet. Det Guillaume, Richard och Samuel har gjort är att skapa en bok som omfattar det som ibland kallas Internet of Things. Det är inte en term som de använder i boken, men sakta men säkert rör vi oss mot ett interaktionslandskap som går bortom skärm och mobil. Jag gillar till exempel tanken om "self-learning interaction" som de introducerar. Interaktion som går bortom fördefinierade hårdkodade regler och i stället anpassar sig och lär sig användarnas beteenden. I den bästa av världar kanske systemet och interaktionen till och med kan förutse och positivt överraska dig – när du går omkring i din vardag.

(Intervjun är översatt från engelska).