Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vad vi lärde oss – och tar med oss hem

Foto av människor framför en byggnad
Kursdeltagare på kursen 'Innovation, Transformation, and Resilience for Sustainable Development' samlade framför Ekonomihögskolans huvudentré. Foto: Privat

Vad överraskar en kursdeltagare från Afrika vid ett kort besök i Lund och på Ekonomihögskolan? Vad gjorde starkast intryck? Vad tar man med sig hem? Och hur fungerar gruppdynamiken med nya bekantskaper från olika delar av samma kontinent? Vi blev väldigt nyfikna på vad som hände under den fjärde omgången av kursen Innovation, Transformation and Resilience for Sustainable Development på Ekonomihögskolan i maj.

Under perioden 2022–2025 har Lunds universitet genomfört fyra omgångar av kapacitetsutvecklingskursen Innovation, Transformation and Resilience for Sustainable Development. Kursen är en del av ett större projekt som syftar till att stärka utvecklingen och användningen av indikatorer för vetenskap, teknik och innovation (STI) i Afrika. Målet är ytterst att bidra till den kontinentala visionen Agenda 2063 – The Africa We Want.

Den fjärde kursomgången hölls, som tidigare, vid Ekonomihögskolan och involverade omkring 15–20 forskare från Ekonomihögskolan, andra fakulteter och universitet som föreläsare. Och som alltid passade vi på att prata med några av kursdeltagarna för att höra deras tankar om kursen, deras intryck av Lund – och att få en uppdatering från projektledaren och kursansvarig.

Kunskapen jag fått här påverkar redan hur jag ser på mitt arbete

Så vad överraskar en kursdeltagare från Afrika vid ett besök i Lund? 

Tinyiko Ntshongwana från Sydafrika blev imponerad av Sveriges resa från ett av Europas fattigaste länder till en innovationsdriven ekonomi. Hon reflekterar också över hur innovation ofta föds ur kriser – något som flera länder i Asien visat efter andra världskriget.

Fortunate Muyambi från Rwanda lyfter Sveriges starkt förankrade innovations- och hållbarhetstänk som särskilt imponerande.  

– Det var ögonöppnande att se hur innovationspolitik här är en operativ verklighet, inte bara fina dokument, säger han.

Både Tinyiko och Fortunate beskriver kursen som en möjlighet att utbyta erfarenheter och idéer med engagerade deltagare från hela kontinenten. Diskussionerna gav konkreta idéer att ta med hem – och en känsla av att vara del av ett större nätverk för framtida samarbete.

– Jag fick flera 'aha'-ögonblick som jag ser fram emot att omsätta i praktiken, säger Tinyiko.

– Kunskapen jag fått här påverkar redan hur jag ser på mitt arbete, sammanfattar Fortunate.


Artikeln ovan är en mycket kortfattad översättning av den engelska artikeln som publicerats på vår engelska webbplats.

What we learned — and will take home – lusem.lu.se

 

The AUDA-NEPAD African Science, Technology, and Innovation Initiative (ASTII)

Sedan 2007 har AUDA-NEPAD:s afrikanska initiativ för vetenskap, teknik och innovation (ASTII) stött kapacitetsuppbyggnaden i 43 afrikanska länder inom utvecklingen av indikatorer för vetenskap, teknik och innovation (STI). Dessa indikatorer är viktiga verktyg för att kunna utforma evidensbaserad politik för kontinentens ekonomiska omvandling. En central del i den fjärde fasen av ASTII är utbildningen av afrikanska experter genom ett diplomeringsprogram vid Ekonomihögskolan med inriktningen Innovation, transformation, and resilience for sustainable development.