
Burak Tunca
Universitetslektor

Svenskarna och Amazon fem månader efter starten – Hur har det gått?
Författare
Summary, in Swedish
Den 28:e oktober slog Amazon.se upp dörrarna för den svenska e-handelsplatsen och experternas åsikter var delade. Amazon fick kritik för att det var ett hastverk med dåliga översättningar och att svenskarna inte skulle attraheras. I en liknande rapport som denna från december månad såg konsumenternas reaktion positiv ut (Anselmsson & Tunca, 2020). Hur ser situationen ut efter att Black Friday och julhandeln lugnat ner sig fem månader efter uppstarten? Har attityderna och konsumenternas köpmotiv efter alla skriverier förändrats?
Professor Johan Anselmsson och Burak Tunca på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har i samarbete med undersökningsföretaget Norstat följt svenskars attityder och beteende kopplat till Amazon.se ända sedan augusti 2020 och från lanseringen varje månad intervjuat 1000 svenskar i frågan.
Professor Johan Anselmsson och Burak Tunca på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har i samarbete med undersökningsföretaget Norstat följt svenskars attityder och beteende kopplat till Amazon.se ända sedan augusti 2020 och från lanseringen varje månad intervjuat 1000 svenskar i frågan.
Avdelning/ar
- Företagsekonomiska institutionen
- Marknadsföring
Publiceringsår
2021-05-10
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Digital Competences of Swedish Brands. Working report series
Issue
2021:1
Fulltext
- Available as PDF - 389 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Working paper
Förlag
Ekonomihögskolan, Lunds Universitet
Ämne
- Business Administration
Nyckelord
- e-handel
- attityder till
- amazon
Aktiv
Published
Projekt
- Digital Competences of Swedish Brands