Lund Brand Management Group

Lund Brand Management Group (LBMG) är en forskningsgrupp på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Syftet med vår forskning är att utveckla förståelsen för hur man bygger finansiellt värdefulla varumärken, genom att förstå värdena i såväl det interna som det externa varumärkesbygget samt balansen dem emellan.

Inom Lund Brand Management Group är vi särskilt intresserade av:

• Varumärkesorientering och marknadsorientering
  • Sambanden mellan det interna/externa varumärkesarbetet och finansiellt resultat
  • Ledarskap i organisationer med starka varumärken
  • Varumärkesstrategi och corporate branding
  • Varumärkeskapital
  • Underliggande drivkrafter bakom kunders köpbeslut gällande varumärke.

All vår forskning genomsyras av en ambition att vara praktisk relevant och användbar, vilket tydliggörs i den mission vi formulerat:

At the Lund Brand Management Group we develop useful tools and theories for application in the practice of managing brands and in the academic field of strategic management, all applied from a management perspective.

Om våra varumärkesseminarium

Vi anordnar återkommande varumärkesseminarium för forskare och yrkesverksamma inom marknadsföring. Det senaste hade titeln Conscience in Branding och samlade många intresserade här i Lund.

Vill du få en inbjudan till kommande seminarier?

Fyll i intresseanmälan här (formulär via Ungapped)

Studentuppsatser

Intresserad av vad framtidens marknadsförare har att säga? Du kan läsa våra duktiga studenters uppsatser via LUP – Lund Student Papers.

Masters Case Series: Corporate Brand Management and Reputation

Masters Paper Series: Strategic Brand Management