
Martin Blom
Universitetslektor, Internationella relationer Ekonomihögskolan

Aktiemarknadsorienteringens ideologi - En studie av en organisations försök att skapa aktieägarvärde, dess styrning och kontroll samt uppgörelse med sitt förflutna
Författare
Summary, in Swedish
Popular Abstract in Swedish
Under det senaste decenniet har idén om maximering av aktieägarvärde (Shareholder Value) och en allmänt ökad aktiemarknadsorientering spridit sig från USA och Storbritannien, där den traditionellt har haft ett starkt fäste, till övriga Europa och utgör numera en dominerade ideologi i många av de större, börsnoterade aktiebolagen. Mycket av den traditionella litteraturen kring Shareholder Value-begreppet har fokuserat på formella, instrumentella, strukturella faktorer både för att förklara framväxten och för att analysera konsekvenserna av den i samhället ökade aktiemarknadsorienteringen. Denna studie försöker i tillägg till detta även ta hänsyn till andra, mindre väldokumenterade dimensioner såsom språkbruk, organisationsidentitet samt de strukturella arrangemangens normaliserande och ideologiskt reproducerande effekt för att förstå och förklara hur en organisation påverkas av (och i det närmaste självuppfyllande förstärker) en ökad aktiemarknadsorientering.
Under det senaste decenniet har idén om maximering av aktieägarvärde (Shareholder Value) och en allmänt ökad aktiemarknadsorientering spridit sig från USA och Storbritannien, där den traditionellt har haft ett starkt fäste, till övriga Europa och utgör numera en dominerade ideologi i många av de större, börsnoterade aktiebolagen. Mycket av den traditionella litteraturen kring Shareholder Value-begreppet har fokuserat på formella, instrumentella, strukturella faktorer både för att förklara framväxten och för att analysera konsekvenserna av den i samhället ökade aktiemarknadsorienteringen. Denna studie försöker i tillägg till detta även ta hänsyn till andra, mindre väldokumenterade dimensioner såsom språkbruk, organisationsidentitet samt de strukturella arrangemangens normaliserande och ideologiskt reproducerande effekt för att förstå och förklara hur en organisation påverkas av (och i det närmaste självuppfyllande förstärker) en ökad aktiemarknadsorientering.
Avdelning/ar
- Företagsekonomiska institutionen
Publiceringsår
2007
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
Lund Business Press
Ämne
- Business Administration
Nyckelord
- Organizational science
- Organisatorisk identifikation
- Organisationsidentitet
- Organisatorisk styrning och kontroll
- Shareholder value
- Organisationsideologi
- Corporate governance
- Organisationsteori
- Management of enterprises
- Företagsledning
- management
Aktiv
Published
Handledare
- Mats Alvesson
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 91-85113-17-4
Försvarsdatum
29 maj 2007
Försvarstid
13:00
Försvarsplats
Crafoordsalen ECC
Opponent
- Sven-Erik Sjöstrand (Professor)