lu.se

Ekonomihögskolan

Lunds universitet

Hög klass på Ekonomihögskolans egna casetävling

Publicerad: 2018-04-06

Den 3–5 april hölls Ekonomihögskolans första casetävling i vårt eget namn – LUSEM Case Competition. I år bjöds brand management-studenter på kandidat- och masternivå in att tävla, men förhoppningen är att tävlingen ska växa och bjuda in studenter från flera olika ämnesområden.

Det vinnande laget Solvation Army med tävlingens initiativtagare i mitten: Elias Todevski, Jonna Lindell, varumärkesforskaren Mats Urde, Samuel Spjuth och Nico Huovilainen.

Det vinnande laget Solvation Army jublade givetvs över vinsten men såg också ett djupare värde med casetävlingen: 

— Det viktiga är att verkligen våga lösa case. Att ställa upp i en casetävling kan kännas svårt och utmanande men är en så lärorik resa att det är värt all nervositet. Det är otroligt vad vi lärt oss och hur vi växt med uppgiften, menade Samuel Spjuth och Nico Huovilainen.

Timothy Liljebrunn, lead judge under LUSEM Case Competition. 

Vad är unikt med LUSEM Case Competition? Vad kommer bli den största utmaningen för studenterna?

Det unika med denna tävlingen är helt klart upplägget. Tävlingen handlar inte bara – som i de flesta andra fall – om att lösa case, utan även att skriva och presentera. Det är vad som gör den här tävlingen unik. Vad som också gör den så värdefull är hur många studenter som lär sig lösa komplexa situationer, riktiga problem som vi kanske stöter på i vårt arbetsliv. Det är inte bara de tävlande lagen som lär sig något, utan alla i publiken är delaktiga. Det gör inte bara att fler lär sig utan det blir roligare för publiken att titta på tävlingen. I mina ögon är det en otroligt värdefull och unik tävling!

Du är lead judge under LUSEM Case Competition – berätta mer om vad din roll innebär!

Att vara lead judge är ett uppdrag som egentligen innebär att leda alla tävlingens domare i deras olika uppgifter. Det handlar om att leda Q&A-sessionen efter studenterna presenterat sina lösningar, leda överläggningen för att komma fram till det vinnande laget och en lead judge har även det sista ordet om domarna skulle vara oense i beslutet av det vinnande laget. Sen ser jag även det som min uppgift att ge feedback till de lagen som önskar det.

Vad är dina bästa tips för studenter som vill bli grymma på att lösa case?

Det är framförallt två stora utmaningar; tiden och förståelse av situationen. De tävlande lagen har väldigt kort tid på sig att fatta beslut och sedan presentera detta på ett övertygande sätt. Det kräver ett sammansvetsat team, en struktur och en metod för hur man tar de bästa besluten snabbt. Det svåraste är nog att få en förståelse för situationen. För varje case blir lagen bombade med information om ett beslut som måste tas gällande en specifik händelse i ett företag. Det svåra är att kunna zooma ut och förstå vad detta faktiskt handlar om; ligger utmaningen i att förändra hela kulturen, eller kanske jobba med kriskommunikation? Då casen är skrivna om en specifik händelse eller beslut är det lätt att missa "the big picture”.

Och – om man nu kan kalla det för ett tips – så är mitt första tips är att förstå att du inte behöver vara en ”superstar” för att lösa ett case. I de lag som jag har tävlat med är vi alla ganska mycket genomsnittsstudenter. Nästa handlar om att våga börja. Ta dig ut ur din bekvämlighetszon och testa. Sedan, för att bli bäst så tror jag det är rätt träning som gäller; filma er själva, håll er uppdaterade i vad som händer i näringslivet, träna läshastighet, analysera ett case en andra gång, sätt er in i situationen… För at summera: Du behöver inte vara en exemplarisk student. Det handlar om att våga och om att träna. Som att bli bra på vad som helst egentligen.

Om tävlingen

Mats Urde, varumärkesforskare

Om initiativtagaren

Mats Urde forskar och undervisar i varumärkesstrategi på Ekonomihögskolan i Lund. Han är intiativtagaren till LUSEM Case Competition, och har lång erfarenhet av att använda sig av case i sin undervisning. Han är också en del av LUSEM Case Academy, som utbildar Lunds universitets pedagogiska personal om casemetoden.

Varför valde du att starta upp LUSEM Case Competition?

"Management is a wisdom that cannot be taught” är något som ofta sägs på Harvard Business School. Jag gillar därför att sätta studenterna i ”action mode” genom att be dem lösa riktiga casefall. Det ger fantastiska möjlighet till att genom diskussioner komma fram till lösningar av svåra frågor! Jag ser LUSEM Case Competition som en möjlighet att skapa ett lärande som engagerar och involverar studenter, faculty och kunniga människor från näringslivet och samhället i stort. Våra domare kommer både från Ekonomihögskolan, kåren Lundaekonomerna, samt från näringslivet.

Läs mer om LUSEM Case Competition

Domare via partnerskapet

Några av domarna kom från Ekonomihögskolans partnerföretag: Nordea, PwC, Swedbank och Mazars.

Sandra Frank från Nordea, som dömt flera casetävlingar på Ekonomihögskolan, var mycket nöjd med tävlingen och det vinnande laget: 

— Det ger mig mycket att döma casetävlingar. Jag kan använda erfarenheterna i mitt jobb och får nya perspektiv. Då det gäller det vinnade laget gjorde de en snygg presentation, var enkla att följa och besvarade frågeställningen på ett tydligt sätt. Team Solvation Army gjorde det bästa intrycket helt enkelt!