lu.se

Ekonomihögskolan

Lunds universitet

Ser fram emot att vara en del av de intellektuella diskussionerna

Publicerad: 2017-10-12

Under tre år kommer Fleura Bardhi att vara gästprofessor på Ekonomihögskolan – någonting som hon inte tvekade en sekund att tacka ja till när hon fick erbjudandet. Hon hoppas på att få bidra till forskningsmiljön på institutionen för företagsekonomi.

Fleura Bardhi är ny gästprofessor på Ekonomihögskolan och kommer att ha sin hemvist på Företagsekonomiska institutionen. Foto: Stina Johannesson

– Skandinavien är välkänt för sin starka teoribildning inom critical management, och jag är glad över möjligheten att delta i diskussionerna och få vara en del av den intellektuella miljön här, säger Fleura Bardhi.

Till vardags är hon professor i marknadsföring på Cass Business School vid City University School of London, och med akademiska meriter från från USA, Norge, Australien och Albanien kan hon nu lägga även Sverige till listan.

Det är konsumentbeteende och konsumentkulturteori som är huvudfokus för den del av Fleura Bardhis forskning som gett henne gästprofessuren.

Vad händer när ägande inte är standard?

– Jag använder teori och metoder från sociologi och antropologi i min forskning på nutida konsumtionsfenomen, och hoppas kunna få umgås och samarbeta med flera av medarbetare här inom fälten marknadsföring och management, säger hon.

Hennes senaste forskning omfattar exempelvis fenomenenet delningsekonomi – hon är en av redaktörerna för en kommande bok om ämnet, och gjorde också en studie tillsammans med Ekonomihögskolans alumn Anders Bengtsson i Boston för fem år sedan, med fokus på bilföretaget Zipcar:

– Forskningen inom marknadsföring har länge uppfattat ägande som konsumentsamhällets norm och ideal. Frågan är: vad händer när detta inte är standard längre? Vi ville utforska hur vi konsumerar och beter oss när det blir själva tillgången till någonting som är viktigast – inte att äga det. Men i motsats till vad vi förväntade, såg amerikanska konsumenter inte riktigt dessa tjänster som delning. De såg det mer som att hyra ett hotellrum och kände inget direkt engagemang för de andra användarna.

Utöver detta arbetar Fleura Bardhi för närvarande med ett projekt som fokuserar på livsförändringar och konsumtion – hur hanterar vi utmaningar som skilsmässa, omlokalisering, migration och att ha våra familjer på långt avstånd?

Intresserad av Sveriges sociokulturella sammanhang

– Kvinnor kan efter skilsmässa kan förlora hälften av sin inkomst, vara tvungen att ta sina barn ur den skola de går i och faktiskt falla djupt ner i fattigdom. Ändå har de fortfarande framme foton från sina tidigare liv, villorna de bodde i, bilarna de körde, och lägger allt sitt konsumtionsfokus på att återgå till sin tidigare sociala status, samtidigt som de måste förlita sig ekonomiskt på släkt och vänner, och ta extrajobb för att få ihop sina liv.

– Den här studien gjordes i Australien där jag tillbringade min senaste sabbatical. Sociokulturellt sett är Sverige helt annorlunda, och jag tycker det är väldigt intressant att vara här och kunna se det på plats: social välfärd, arbetsrätt, institutionella lösningar.

Fleura Bardhi kommer att besöka Lund minst två gånger om året – och hon uppskattar verkligen staden.

– Att ta en paus från London är förstås också skönt. Lund är grönare, mindre, långsammare, livet går i en lite lugnare takt, det är tystare, du kan promenera och tänka och skriva. Underbart!