lu.se

Ekonomihögskolan

Lunds universitet

Våra forskare kommenterar Black Friday

Publicerad: 2018-11-23

Inför och under readagen Black Friday har våra forskare varit aktiva med inlägg i media. Här har vi samlat några av inläggen i debatten.

Så blir vi styrda till att shoppa onödiga prylar

Black Friday är en svart dag för vår planet. Många tycker att det är kul att shoppa och säkert kommer en del av det som köps att skapa nöjdhet, skriver professor Mats Alvesson i Aftonbladet.

Till debattartikeln i Aftonbladet

Black Friday svärtar ner företagens miljöansvar

Även de företag som säger sig arbeta för ökad miljömässig hållbarhet har anammat den amerikanska Black Friday-kampanjen. Man kan undra hur de får ihop hållbarhetsarbete med beslutet att engagera sig i att introducera en tradition vars huvudsyfte är att öka konsumtionen av varor, skriver Jens Rennstam och Sverre Spoelstra, lärare och forskare i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Till debattartikeln i Dagens samhälle

Tre tips till dig som vill dämpa köphysterin

Konsumtionsdoktoranden Carys Egan-Wyer ger tre råd till dig som vill hålla igen på köphysterin när årets stora konsumtionsmånad börjar.

Till klippet på SVT.se

Hennes nyårslöfte: ett år utan att köpa nya prylar

Årets stora köpfest är snart över oss igen – och med den debatten om vårt komplicerade förhållande till prylar och konsumtion. En som valt att utmana sin egen köplusta är konsumtionsforskaren Carys Egan-Wyer. I fjol avgav hon nyårslöftet att inte köpa några nya saker under hela 2018.

Till klippet på SVT.se

Så står du emot köphetsen på Black friday – och alla andra dagar

Hon är konsumtionsforskaren som slutade köpa nya grejor. Här berättar Carys Egan-Wyer om varför det inte alltid är ett klipp att fynda på rean – hur billigt det än är.

Till artikeln i Ystads Allehanda

Carys Egan-Wyer, Mats Alvesson, Sverre Spoelstra och Jens Rennstam.

Fler kommentarer: Årets julklapp

Årets julklapp har också utsetts i veckan. Det blev – något otippat – det återvunna plagget, något som våra forskare också kommenterar.

”Klimatångest årets julklapp 2018?” – Jens Hultman kommenterar på Centrum för handelsforsknings webbplats.

Ekonomihögskolan i media

Vill du läsa mer om vad vi tycker och tänker i media?

Här hittar du de flesta inslagen från de senaste veckorna