Bli mentor

För dig som har studerat ett tag, och vill dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter.

Mentor i Studiestugan

Studiementorerna på Studiestugan är duktiga studenter som har pluggat ett tag och som gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter till dig som är ny student eller som har kört fast lite i pluggandet. Oavsett vilket ämne du läser, kan du få hjälp i dina studier. Ekonomihögskolans alla ämnesområden är representerade av våra studiementorer.

Mejla studievagledare [at] har [dot] lu [dot] se (studievagledare[at]har[dot]lu[dot]se) om du vill göra en intresseanmälan för att bli mentor.

SI-mentor på Företagsekonomiska institutionen

Genom att arbeta som SI-mentor i grundkursen i företagsekonomi får du möjlighet till personlig utveckling genom att leda och hjälpa studentgrupper till bättre resultat i sina studier, samtidigt som du får en extrainkomst. Arbetet innebär ca en lektion per vecka samt handledning och förberedelser

För att bli SI-mentor behöver du:

Studera på Ekonomihögskolan (du ska helst vara på minst termin fyra i din utbildning), samt ha en helt avklarad grundkurs i företagsekonomi.

Är du intresserad av att jobba som SI-mentor? Skicka in ditt CV och personliga brev till studievagledare [at] fek [dot] lu [dot] se (studievagledare[at]fek[dot]lu[dot]se). Ansökningarna behandlas löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Mentor eller stödperson genom pedagogiskt stöd

En mentor är en student som har erfarenhet av att studera på universitet och som lyckats bra med sina studier. Mentorn fungerar som bollplank och kan till exempel hjälpa en student med funktionsnedsättningar att planera och organisera dina studier. Din roll är att motivera och stötta studenten utifrån studentens egna förutsättningar och nivå. Du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter men det är studenten själv som genomför sina studier.

Du ansöker om att bli mentor direkt genom avdelningen för Pedagogiskt stöd, sektion Student och Utbildning. Sedan är det kontaktpersonerna på Ekonomihögskolan (oftast en studievägledare) som matchar ihop dig med en student.

Bli mentor – lu.se

Internationell mentor

Varje år tar Lunds universitet emot tusentals internationella studenter från hela världen. Universitetets internationella faddrar spelar en viktig roll när de internationella studenterna ska komma in i livet i Lund och Sverige.

Som internationell fadder är du ambassadör för Lunds universitet och för Sverige. Du utgör den sociala länken mellan de internationella studenterna i din faddergrupp och studentlivet i Lund. Att vara fadder kan innebära allt från att möta studenter vid stationen när de först kommer till Lund, träffas för en kväll på nationen till att förklara vad svensk kultur är.

Bli internationell mentor – lu.se

Studiestugan

När: tisdagar och torsdagar 13:00–15:00 (Drop-in)
Var: EC3-107 (nära Café Holger)