Fem sätt att ta tillvara kreativitet i en organisation

Stephan Schaefer ler mot kameran. Svartvitt foto.
Stephan Schaefer kom i höstas ut med boken Organizing Creativity. Foto: Jan Olsson

Det är inte självklart att en organisation tar tillvara kreativiteten hos medarbetarna. Kreativitet kan kväsas men den kan också få flöda. Stephan Schaefer, organisationsforskare på Ekonomihögskolan, ger fem tips om hur man bäst tar tillvara kreativiteten i en organisation.

Kreativ är man tillsammans med andra

Det är inte det ensamma geniet som kläcker alla stora idéer. Kreativitet är något kollektivt. Diskutera idéer med dina kollegor. Samarbete främjar kreativiteten och samarbete främjas inom till exempel akademin.

Kreativitet bygger på konflikter

När olika idéer stöts och blöts mot varandra uppstår kreativitet. Var inte rädd för konstruktiva konflikter, konflikter kan vara produktiva och leda till större kreativitet och att man bygger vidare på varandras ­idéer. Tvärvetenskapliga Pufendorfinstitutet vid Lunds universitet är ett bra exempel där sådant sker hela tiden.

Bli bättre på att lyssna på varandra

Vi har blivit sämre på att lyssna. Ofta förbereder vi vad vi ska säga i olika sammanhang och det leder till att man inte lyssnar utan talar förbi varandra. Det gäller att ta varandra och vad andra säger på allvar.

Kreativitet i en organisation uppstår ur en ­paradox

Det måste finnas både självständighet och kontroll i en organisation. Utan kontroll finns risken att deadlines inte hålls och det blir inte mycket gjort. Men utan självständighet riskerar arbetsglädjen att försvinna. Självständighet och kontroll ­måste finnas sida vid sida för att kreativiteten ska flöda och saker bli gjorda.

Tänk alltid på vilket värde en idé har eller kan få

Hur kan en idé användas och bör den överhuvudtaget användas? Ett hållbart synsätt är att inte bara tänka på hur idéer kan komma till nytta inom organisationen utan hur de bidrar till det allmännas bästa. Om en idé inte bidrar till det allmännas bästa så bör den omvärderas.

Stefan Schaefer i Lunds universitets forskningsportal