Informatik integrerar ChatGPT i sin utbildning

Ett inzoomat fotografi på en person som använder en laptop. En person som skriver i en bok finns med i förgrunden.
Foto: Johan Persson

Sedan lanseringen i november 2022 har ChatGPT skapat internationella rubriker. Det har uttryckts oro för att ChatGPT och generativ AI kan användas som ett verktyg för fusk, men adjunkterna Markus Lahtinen och Björn Svensson utmanar denna rädsla genom att aktivt integrera chattboten i institutionens utbildningar.

"Att få in [ChatGPT] i vår utbildning är helt enkelt nödvändigt och att orientera och allmänbilda studenterna om det", säger Markus Lahtinen.

Björn Svensson arbetar redan med uppgifter som kräver att svaren helt och hållet skrivs av chatboten.

"Det finns lite ett före och efter ChatGPT", säger han.

Båda föreläsarna tror att muntliga tentor och tentor i klassen kan vara en väg framåt för att bedöma studenternas förståelse av ämnet, liksom ett sätt att avhjälpa övertro på AI-robotar för hjälp. De betonar också vikten av kritiskt tänkande och att ställa rätt frågor när man använder chatboten.

"Det är lite som att det 'krävs kunskap för att generera användbar kunskap' från chattboten", säger Markus Lahtinen.