”Statistik är roligt, utmanande och erbjuder bra jobbmöjligheter efter examen!”

Porträttbild Albert Wendsjö.

På Ekonomihögskolan har vi ett gediget kursutbud inom statistik. Vi har pratat med Albert Wendsjö, som är en av skolans statistikstudenter.

Varför ska man läsa statistik hos Ekonomihögskolan?
– Statistik är roligt, utmanande och erbjuder bra jobbmöjligheter efter examen! I det stora hela så tycker jag att den Statistiska institutionen vid Ekonomihögskolan är fantastisk, eftersom de erbjuder ett brett utbud av intressanta kurser som kompletterar varandra och täcker både teoretiska och praktiska aspekter av ämnet. Det finns möjlighet att lära sig om allt från sannolikhetsteori och statistisk modellering till maskininlärning. Dessa kunskaper är väldigt användbara i och med det ökade behovet av folk som kan analysera stora datamaterial. I övrigt skulle jag rekommendera alla att studera statistik vid Ekonomihögskolan eftersom lärarna är fantastiska, de är kompetenta och har varit ett stort stöd under mina studier.

– Jag tror att alla har nytta av att läsa en grundkurs i statistik, oavsett om man drömmer om att bli statistiker eller inte. Det kan hjälpa dig att kritiskt granska all den statistik som finns runtomkring oss i vardagen, säger Albert.

Vad är det bästa med ämnet?
– Statistik handlar till stor del om problemlösning. För att analysera ett datamaterial måste man först utforska det för att hitta en lämplig modell, för att kunna dra rimliga slutsatser måste man även utvärdera modellen på passande sätt. Detta kan ibland vara mer av en konst än en vetenskap. Vidare så gillar jag att statistik kan tillämpas inom så många olika områden, till exempel läkemedelsindustrin och försäkringsbranschen. Detta är något som jag tycker är spännande nu när jag håller på att avsluta mina studier och har börjat leta efter olika karriärmöjligheter.

En student sitter vid en dator. Foto.

Vilken är den smartaste kombinationen med andra ämnen?
– En stor styrka med statistik är att det kan tillämpas inom flera olika ämnesområden. Därför kan statistik vara ett bra komplement till många ämnen, så som statsvetenskap eller ekonomi. För mig har det även hjälp att läsa kurser i matematik och matematisk statistik för att ytterligare fördjupa mina kunskaper.

Vad är ditt drömjobb?
– Statistiker! Nej, men faktiskt så skulle jag vara nöjd så länge jag har en position där jag får analysera data för en god sak. För mig är det mindre väsentligt om titeln är data scientist, dataanalytiker eller statistiker. Utöver detta så är jag även intresserad av att arbeta inom forskning, berättar Albert.