Johan Anselmsson
Biträdande prefekt Marknadsföring, Företagsekonomiska institutionen
Öka andelen hållbar konsumtion genom att fokusera på rätt hållbarhetsmål i varumärkesarbetet
Författare
Summary, in Swedish
Många organisationer har använt ett eller flera av FN:s 17 mål i sitt hållbarhetsarbete såväl som i kommunikationen med sina intressenter. Problemet är att många väljer att prata om samma mål – ofta klimatet. Men det finns 16 andra mål som sannolikt är mer relevanta för vissa organisationer än andra.
Denna studie inbegriper sex svenska varumärken som satsat på hållbarhet och nått olika framgång med sina strategier. Det som undersökts här är framförallt konsumenterna och deras uppfattningar och drivkrafterna bakom deras val att engagera sig och vilja köpa från dessa varumärken ur ett hållbarhetsperspektiv.
Studien är användbar för företag som vill sälja mer hållbart och positionera sig som hållbara.
Denna studie visar att:
1.Klimatkommunikation är det enskilda mål som fungerar bäst för de flesta företag, men det är mindre säljdrivande och engagerande än traditionella positioneringspunkter som kvalitet, pris, trovärdighet, status m.m.
2.För de flesta företag finns det andra av de 17 målen som är mer säljdrivande än klimat och till och mer säljdrivande än traditionella positioneringspunkter.
3.Studien presenterar två av flera möjliga utvärderingsstrategier för att identifiera sälj- och engagemangsdrivande hållbarhetskommunikation
4.Studien avslutas med fyra olika positioneringsstrategier kopplade till hållbarhet och organisationens övriga varumärkesstrategier.
Avdelning/ar
- Företagsekonomiska institutionen
- Marknadsföring
Publiceringsår
2023-05-22
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Digital Competences of Swedish Brands. Working report series
Issue
2023:1
Fulltext
- Available as PDF - 786 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Working paper
Förlag
Ekonomihögskolan, Lunds Universitet
Ämne
- Business Administration
Status
Published