Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Porträtt av Johan Anselmsson. Foto.

Johan Anselmsson

Biträdande prefekt Marknadsföring, Företagsekonomiska institutionen

Porträtt av Johan Anselmsson. Foto.

Consumers’ willingness to disclose their personal data in e-commerce: A reciprocity-based social exchange perspective

Författare

  • Mindaugas Degutis
  • Sigitas Urbonavičius
  • Linda Hollebeek
  • Johan Anselmsson

Summary, in English

While personal data is invaluable to firms, the drivers of e-commerce customers' willingness to disclose their personal data remain tenuous. Using social exchange theory, we develop a model that explores the impact of consumers' perceived benefit, and relative power, on store trust, in turn driving their willingness to disclose their personal data. We collected our empirical data using a representative online survey, with the results being analyzed by using structural equation modeling. The results corroborate that (a) consumer-perceived e-commerce store trust drives their willingness to disclose their personal data, and (b) perceived e-commerce provider reciprocity outweighs consumers’ perceived data disclosure benefit, suggesting the existence of symbolic (vs. purely instrumental) social exchange.

Avdelning/ar

  • Marknadsföring
  • Företagsekonomiska institutionen

Publiceringsår

2023-04-30

Språk

Engelska

Publikation/Tidskrift/Serie

Journal of Retailing and Consumer Services

Volym

74

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Elsevier

Ämne

  • Business Administration

Nyckelord

  • Personal data disclosure
  • Store trust
  • Consumer-perceived power
  • e-commerce

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0969-6989