Porträtt av Johan Anselmsson. Foto.

Johan Anselmsson

Biträdande prefekt Marknadsföring, Företagsekonomiska institutionen

Porträtt av Johan Anselmsson. Foto.

Svenskarna och Amazon fem månader efter starten – Hur har det gått?

• Johan Anselmsson
  • Burak Tunca

Den 28:e oktober slog Amazon.se upp dörrarna för den svenska e-handelsplatsen och experternas åsikter var delade. Amazon fick kritik för att det var ett hastverk med dåliga översättningar och att svenskarna inte skulle attraheras. I en liknande rapport som denna från december månad såg konsumenternas reaktion positiv ut (Anselmsson & Tunca, 2020). Hur ser situationen ut efter att Black Friday och julhandeln lugnat ner sig fem månader efter uppstarten? Har attityderna och konsumenternas köpmotiv efter alla skriverier förändrats?

Professor Johan Anselmsson och Burak Tunca på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har i samarbete med undersökningsföretaget Norstat följt svenskars attityder och beteende kopplat till Amazon.se ända sedan augusti 2020 och från lanseringen varje månad intervjuat 1000 svenskar i frågan.

• Företagsekonomiska institutionen
  • Marknadsföring