Porträtt av Jörgen Hettne. Foto.

Jörgen Hettne

Professor, Prefekt Institutionen för handelsrätt

Porträtt av Jörgen Hettne. Foto.

Rättsfall från EU-domstolarna

• Jörgen Hettne
  • Maria Fritz

Syftet med denna översikt är att redogöra för rättspraxis från EU-domstolarna av central betydelse under perioden oktober till och med december 2023. Bland de avgjorda målen under denna tidsperiod återfinns ett svenskt mål. Denna gång rör det ett överträdelseärende (fördragsbrottstalan) mot Sverige med anledning av ett kraftigt försenat införlivande av vissa ändringar i EU:s vapendirektiv. Politisk oenighet gjorde att riksdagen inte antog regeringens ursprungliga proposition. Ett annat mål av intresse för svenska förhållanden rör den Europeiska åklagarmyndigheten och hur samarbetet mellan åklagare i olika medlemsstater ska fungera vid gränsöverskridande brottsutredningar. Beslut fattas i en stat och ska verkställas i en annan, men vem tar ansvar för att nödvändiga rättssäkerhetskrav är uppfyllda? Sverige har länge stått utanför detta fördjupade samarbete, men är nu på väg att ansluta sig till det. Två ytterligare mål rör diskrimineringsförbud och framför allt frågan om när särbehandling kan vara befogad. Det ena rör åldersdiskriminering vid anställning av en personlig assistent till en person med funktionsnedsättning (högst 30 år) och det andra diskriminering p.g.a. religion eller övertygelse, närmare bestämt den omdebatterade fråga om bärande av muslimsk huvudduk. Speciellt för målet är att det rör en offentlig arbetsgivare, en belgisk kommun.

• Institutionen för handelsrätt

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie

Ny Juridik