Porträtt av Tommy Andersson. Foto.

Tommy Andersson

Porträtt av Tommy Andersson. Foto.

2022 års ekonomipris till Ben Bernanke, Douglas Diamond och Philip Dybvig

• Tommy Andersson
  • Tore Ellingsen
  • John Hassler
  • Per Krusell
  • Per Strömberg
  • Ingrid Werner

Kungl. Vetenskapsakademien har beslutat dela ut årets ekonomipris till Ben Bernanke (verksam vid The Brookings Institution), Douglas Diamond (verksam vid University of Chicago) och Philip Dybvig (verksam vid Washington University, St. Louis) ”för forskning om banker och finanskriser”. Med hjälp av forskningsinsikterna från årets ekonomipristagare har senare finanskriser kunnat hanteras bättre.

• Nationalekonomiska institutionen

Ekonomisk Debatt