Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Forskning och samverkan vid Företagsekonomiska institutionen

Våra forskningsområden på Företagsekonomiska institutionen är entreprenörskap, forskningspolitik, marknadsföring, organisation, redovisning och finansiering samt strategi.

Forskningen vid Företagsekonomiska institutionen har en stark akademisk prägel och är empiriskt orienterad med studier av såväl offentliga organisationer som privat verksamhet. Utöver organisationers inre verksamhet fokuseras även de bredare samhällsekonomiska, kulturella och politiska förutsättningar där organisationer verkar. Forskarna vid institutionen har omfattande kontakter med näringsliv, offentlig sektor och andra forskare inom sina ämnesområden samt bygger både nationella och internationella nätverk.

Forskningsinriktningar

Våra forskningsområden är:

  • entreprenörskap
  • forskningspolitik
  • marknadsföring
  • organisation
  • redovisning och finansiering
  • strategi

Inom varje område bedrivs forskning vilket utvecklar både ämnesområdet och den relaterade undervisningen.

Företagsekonomiska institutionens forskning, forskningsinriktningar och ämnesområden

 

Kommande och senaste publikationer i Forskningsportalen

Social isolation and risk-taking behavior: The case of COVID-19 and cryptocurrencyLavan, T., Martin, B. A. S., Lim, W. M...
Ignoring and collective passivity in relation to information systems: How actors avoided engagement with data about wait...
COVID-19 risk perception and food security in the MENA region: evidence from a multi-wave household surveyAbu Hatab, A.,...
The Art of Phenomena Construction: A Framework for Coming Up with Research Phenomena beyond ‘the Usual Suspects’Alvesson...
Living smaller: acceptance, effects and structural factors in the EULehner, M., Richter, J. L., Kreinin, H., Mamut, P., ...
International retailers as a main force for sustainabilityElg, U., 2024 Jun 25, In: International Journal of Retail and ...
Crafting conceptual proposition-based contributions: The 7C frameworkHollebeek, L., Srivastava, R. K., Clark, M. K., Urb...
Stuck in the playground: a (failed) organizational entrepreneuring processPicard, H., Fernández, P. D. & Hjorth, D., 202...
Selling Far-Right Extremism: New Forms of Far-Right Merchandise and Online Consumer Subcultures in SwedenAskanius, T. & ...
Luxury ConsumptionOurahmoune, N. & Samsioe, E., 2024 Jun 13, Elgar Encyclopedia of Consumer Behavior. Gollnhofer, J., Ho...