Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Forskning och samverkan vid Företagsekonomiska institutionen

Våra forskningsområden på Företagsekonomiska institutionen är entreprenörskap, forskningspolitik, marknadsföring, organisation, redovisning och finansiering samt strategi.

Forskningen vid Företagsekonomiska institutionen har en stark akademisk prägel och är empiriskt orienterad med studier av såväl offentliga organisationer som privat verksamhet. Utöver organisationers inre verksamhet fokuseras även de bredare samhällsekonomiska, kulturella och politiska förutsättningar där organisationer verkar. Forskarna vid institutionen har omfattande kontakter med näringsliv, offentlig sektor och andra forskare inom sina ämnesområden samt bygger både nationella och internationella nätverk.

Forskningsinriktningar

Våra forskningsområden är:

  • entreprenörskap
  • forskningspolitik
  • marknadsföring
  • organisation
  • redovisning och finansiering
  • strategi

Inom varje område bedrivs forskning vilket utvecklar både ämnesområdet och den relaterade undervisningen.

Företagsekonomiska institutionens forskning, forskningsinriktningar och ämnesområden

 

Kommande och senaste publikationer i Forskningsportalen

Entrepreneurship education in a virtual contextLöwegren, M. & Pocek, J., 2024 Dec, Digital Entrepreneurship in Science, ...
Building Entrepreneurial Ecosystems in Transition Economies - the Case of AlbaniaLöwegren, M. & Kacani, J., 2024 Nov, (A...
Social isolation and risk-taking behavior: The case of COVID-19 and cryptocurrencyLavan, T., Martin, B. A. S., Lim, W. M...
Using machine learning to develop customer insights from user-generated contentMustak, M., Hallikainen, H., Laukkanen, T...
Organizing Money: The process of implementing a complementary currency in a context of scarcityOcampo, J., 2024 Oct 2, L...
The Other Organization: Heterotopia, Management, and EntrepreneurshipChampenois, C., Drakopoulou Dodd, S., Hjorth, D. & ...
Business Angel Groups and Exit Strategies: A Mixed Methods ApproachPasumarthy, K., 2024 Sept 27, Media Tryck, Lund Unive...
Reimagining Consumption in the Climate CrisisEgan-Wyer, C. & Bertilsson, J., 2024 Sept 27.Research output: Contribution ...
Kollektivtrafikens innovationsförmågaMukhtar-Landgren, D., Fred, M., Berglund-Snodgrass, L. & Paulsson, A., 2024 Sept 20...
Learning pathways to entrepreneurial passion in venture creation programs: A configurational study of experiential and t...