SNEE - Svenska nätverket för Europaforskning i ekonomi

Svenska nätverket för Europaforskning i ekonomi organiseras på uppdrag av den svenska regeringen, och sköts av Lunds universitet, genom den nationalekonomiska institutionen.

Vi har som mål att samla forskare vid svenska universitet som arbetar med Europaforskning ur ett ekonomiskt perspektiv. För att uppnå detta arrangerar vi bland annat årliga forskningskonferenser om Europaintegration som både samlar svenska och utländska forskare med syftet att främja stark forskning, och hjälper intressenter inom t.ex. myndighetsvärlden och näringslivet förstå hur forskningsfronten på området utvecklas.

Kommande aktiviteter

Årlig konferens: Swedish Network for European Studies in Economics and Business

Globalisering, geopolitisk rivalitet och investeringsskydd
24-25 maj 2024, Elite Hotel Ideon, Lund, Sverige

Huvudtalare

Brad W. Setser
Senior Fellow vid Council on Foreign Relations. USA:s handelsrepresentant 2021–2022, suppleant biträdande sekreterare för internationell ekonomisk analys i U.S. Treasury 2011-2015, och ansvarig för internationellt ekonomi på National Economic Council and the National Security Council.

Henrik Horn
Professor i internationell ekonomi. Han var tidigare verksam vid Institutet för internationell ekonomi, Stockholms universitet. Han har även arbetat under fyra år på WTO i Geneve och har varit domare i Marknadsdomstolen.

Anmälan och information om konferensen:
SNEE-konferens (på engelska)

SNEE konferens 2023

9-10 maj, 2023 - Grand Hotel, Lund

Årlig SNEE-konferens om handel och ekonomisk integration

24 november, 2022 - Grand Hotel, Lund

KWC/SNEE Conference on Sustainable Finance

29-30 september, 2022 - Grand Hotel, Lund

Keynote Speaker: Stefano Battiston, University of Zurich

Gästföreläsning - The global trading system in the shadow of war

Anders Ahnlid, Generaldirektör på Kommerskollegium

20 september 2022, Lund

För att inspirera studenter att arbeta med frågor om europeisk ekonomisk integration kommer Anders Ahnlid att hålla en gästföreläsning för alla studenter (kandidat och master) som läser kurser i ekonomisk integration vid Lunds universitet.

SNEE konferens 2021

23-24 november 2021-  Grand Hotel, Lund

Keynote speakers: Professor Jakob Roland Munch, University of Copenhagen & Professor Valerie Smeets, Aarhus University

SNEE konferens 2020/2021