Logistik för sista milen
Handelns kunskapsbank
Hur kan återförsäljare minimera miljöavtrycket från förpackningar och leveranser? Vad vill och behöver kunderna i den sista milen? Och hur kan denna kundupplevelse förbättras för att öka konkurrenskraften? Och hur är det med returer? Vilken roll spelar tredjepartslogistikleverantörer i detaljhandelns leveranskedja? Och hur är det med automatisering? Hur kommer det att förändra detaljhandelslogistiken i framtiden?
Dessa frågor och fler behandlas i ett antal detaljhandelsprojekt relaterade till detaljhandelslogistik vid Centrum för detaljhandelsforskning. Läs mer i artiklarna, webbseminariet och blogginläggen på den här sidan.
Last-mile-leveranstjänster i detaljhandeln
Konsumenterna blir allt mer medvetna om klimatförändringarna och ställer allt högre hållbarhetskrav på detaljhandeln. Detaljhandeln, som utgör en kritisk länk mellan producenter och konsumenter och spelar en betydande roll i produktions- och konsumtionsmönster, försöker hitta innovativa lösningar för att minska sin miljöpåverkan. Men trots pågående hållbarhetsinitiativ inom detaljhandeln krävs mer omfattande förändringar för att begränsa klimatförändringarna och dess effekter. Detta föreslår John Olsson i sin doktorsavhandling (på engleska).
Exploring the omnichannel transformation of material-handling configurations and logistics capabilities in grocery retail
Dagligvaruhandeln går igenom ett snabbt skifte. Konsumenterna förväntar sig nu att kunna handla online eller i butik, få beställningar levererade när och var de vill, och helst så snabbt som möjligt. Denna utveckling kallas omnikanal och innebär att dagligvaruhandlare måste omvandla sina logistiknätverk för att möta konsumenternas föränderliga förväntningar och krav. Omnikanaltransformationen inkluderar till exempel att sätta upp nya materialhanteringsnoder (MH) för att plocka onlineorder och investera i nya automatiserade system. Även om detta kan låta okomplicerat, kämpar dagligvaruhandlare för att lyckas med omnikanalomvandlingen, särskilt när det gäller att leva upp till konsumenternas föränderliga förväntningar och bli lönsamma.
Ebba Erikssons avhandling (på engelska) utforskar MH-konfigurationer och logistikmöjligheter som behövs i omnikanalomvandlingen av dagligvaruhandeln. Den innehåller viktig information för utövare som vill förstå hur man hanterar en omnikanal-transformation.
Följ oss
Följ oss på sociala medier och få senaste nyheterna och insikterna från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet.
Växande konsumentreturer – utmaningar och möjligheter
Lyssna på Stefan Karlsson presentera forskning om utmaningarna och möjligheterna med växande konsumentreturer.
Framtidens smarta lager
Se vår workshop om smarta lager med forskare från centret och experter från industrin.
Framgångsrik lagerautomation i teori och praktik
Lyssna på forskare Joakim Kembro och Andreas Norrman pnär de presenterar ny forskning om automatiseringens inverkan på handelns lönsamhet, konkurrenskraft och hållbarhet.