Innovation i handeln
Handelns kunskapsbank
Detaljhandel är inte bara butiker. Det är ett komplext system av producenter, leverantörer och distributörer som alla levererar innovativa konsumentlösningar. Det är därför viktigt för återförsäljare att förstå hur man arbetar med innovation, hur man hanterar innovativa relationer och hur man omsätter innovativ kunskap i praktiken.
Inom forskningstemat Innovation i handeln har våra forskare studerat hur detaljhandeln arbetar med innovation och förändring på strategisk och organisatorisk nivå. Vi har också undersökt hur man hanterar innovation och förändring på verkstadsgolvet.
Du kan hitta resultatet av denna forskning i rapporterna, bloggarna och videorna på den här sidan.
Winning the in-store battle
Se dagligvarubutiken med nya glasögon!
Den fysiska butiken förändras hela tiden. I framtiden kommer butiker inte bara vara ställen att köpa produkter. De kommer att ha fler roller än vi någonsin kan föreställa oss. I det här blogginlägget från 2022 förklarar Martin Moström, grundaren av shoppermarketingbyrån Retail House, hur butiksinnovationer bör beakta de olika syften som framtidens butiker kommer att ha i våra samhällen.
Konsumenters förtroende för handelns datainsamling är lågt
Förtroende är kanske den viktigaste komponenten i relationen mellan handlare och konsument. Samtidigt genererar digitaliseringen av detaljhandeln stora mängder data som erbjuder innovativa analysmöjligheter. Tillgång till data är nödvändig för att utveckla tjänster och individualisera detaljhandelserbjudanden, men hur ser konsumenterna på hur deras data används av återförsäljare?
I den här bloggen från 2020 diskuterade Stefan Larsson utmaningarna med data och förtroende inom detaljhandeln.
Från ständiga förbättringar till systematisk innovation inom handeln - utopi eller möjlighet?
De senaste årens utveckling med ökad konkurrens, hållbarhetsfokus och inte minst digitalisering, har väckt frågan kring handelns långsiktiga konkurrenskraft och förutsättningar för mer systematisk innovation i samspel med den dagliga, operativa verksamheten. Men hur ser handeln på innovation och vilka är förutsättningarna?
Malin Olander Roese förklarar mer i detta blogginlägg från 2021.
Följ oss
Följ oss på sociala medier och få senaste nyheterna och insikterna från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet.
Winning the in-store battle
Kolla på en 60-minuters webinar om shopper marketing (på engelska)
Innovation i handeln
Läs rapporten (pdf) som sammanfattar resultaten av Centrets forskning om innovation i handeln.
Building innovation capability in retail
Innovation är alltmer en nyckelfråga för detaljhandeln. Denna doktorsavhandling (på engelska) undersöker hur innovationskapacitet kan utvecklas hos stora etablerade detaljhandelsaktörer med en traditionell organisationsstruktur.
Framgångsrik lagerautomation i teori och praktik
Lyssna på forskare Joakim Kembro och Andreas Norrman presentera forskning om automatiseringens inverkan på handelns lönsamhet, konkurrenskraft och hållbarhet.