Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Camilla Tullberg Wengholm - alumn från ekonomprogrammet och idag VD på smyckesbolag

Alumn Camilla Tullberg Wengholm. Foto.

Sedan examen från civilekonomprogrammet 2012, har Camilla haft en lång karriär med ledande befattningar inom H&M, Middagsfrid och Nelly. Idag är hon VD för ANI Jewels, ett e-handelsbolag grundat av influencer-duon Bianco Ingrosso och Lovise Worge. I vår intervju delar Camilla med sig av sina erfarenheter från att arbeta med marknadsföring och affärsutveckling. Hon passar även på att ge sitt 16-åriga "jag" lite yrkesvägledning.

Hej Camilla! Du tog examen från civilekonomprogrammet 2012 och sedan dess har du haft en lång karriär med roller som CMO, CCO och andra ledande positioner på företag som H&M, Humla, Middagsfrid och Nelly. Kan du berätta hur din karriärresa såg ut efter att du tog din civilekonomexamen?

Efter min tid i Lund började jag som Luma (Trainee) på Investmentbolaget Kinnevik. En position där man tidigt i karriären får en introduktion och överblick i allt från styrelsearbete och börsrapportering till managment och uppföljning av alla olika portföljbolag och investeringar. 

Jag gick efter det vidare till operativa roller inom e-handel på Nelly och H&M där jag byggde en djupare kunskap inom försäljning, affärsutveckling och lojalitetsprogram. Efter några år inom Retail ville jag testa en ny bransch och hamnade inom Fintech på Schibstedtägda Rocker och sedan Axel Johnson startade Humla och breddade min kunskap inom teknisk produktutveckling, kreditrisk och marknadsföring. 

Jag kan verkligen gå igång på att skapa marknadsföring som sticker ut, väcker intresse och får dig att stanna till. Men att kunna rikta den till helt rätt målgrupp vid helt rätt tidpunkt för att optimera sina kostnader är lättare sagt än gjort.

Nu har jag nyligen hittat tillbaka till Retail och jobbar idag som VD för ANI Jewels, ett e-handelsbolag grundat av influencer-duon Bianca Ingrosso och Lovisa Worge, och tycker det är så spännande att vara en del av hur den nya tidens marknadsföring sker via Sociala medier och Community-byggande.

Du arbetar som Chief Executive Officer för ANI Jewels, hur kan en arbetsdag se ut för dig idag?

Det är som på de flesta andra ställen att ingen dag är den andra lik. Arbetsdagen mixas med allt ifrån spännande möten kring försäljning, produktutveckling, marknadsföringsstrategier och kampanjer till administrativa uppgifter som personalhantering och ekonomi. Vi är ett litet, vasst team i en spännande fas av bolagets utveckling och jag njuter verkligen varje dag jag går till jobbet.

I dina olika tjänster har du haft ansvar för både marknadsföring och kommersiella strategier. Vilka är de största utmaningarna i dessa roller och vad är roligast? 

En stor utmaning inom marknadsföring just nu är hur man fångar någons uppmärksamhet för just din produkt i bruset av alla intryck vi matas med varje dag. Jag kan verkligen gå igång på att skapa marknadsföring som sticker ut, väcker intresse och får dig att stanna till. Men att kunna rikta den till helt rätt målgrupp vid helt rätt tidpunkt för att optimera sina kostnader är lättare sagt än gjort.

Hur har din utbildning vid Ekonomihögskolan bidragit till din karriär? Finns det specifika kurser eller erfarenheter från din studietid som har varit särskilt värdefulla i din yrkesbana?

Jag gillar verkligen bredden man får i Ekonomihögskolans utbildning, oavsett om man sedan hittat en nisch inom exempelvis marknadsföring är det otroligt värdefullt att ändå ha en bredd i alla andra delar som finans, redovisning och strategi. 

Jag har under min tid efter studier i Lund sprungit på många som jag studerat med eller på andra sätt arbetat med genom det rika studentliv som finns vid universitetet och funnit det otroligt värdefullt när man i  arbetslivet vill komma i kontakt med olika företag, bilda partnerskap eller varför inte behöver anställa en riktigt bra kandidat.

Något jag speciellt uppskattade på Ekonomihögskolan var att få göra konkreta Case på riktiga bolag och fick även möjlighet att representera skolan i en internationell tävling i Hongkong.

Vad skulle du vilja säga till nuvarande studenter som är intresserade av att göra karriär inom marknadsföring eller affärsutveckling? Finns det något särskilt de borde fokusera på under sin studietid?

För mig var det värdefullt att få en mix av de teoretiska studierna med mer praktiska case för att förstå hur man applicerar teorierna i "verkligheten". 

Något jag speciellt uppskattade på Ekonomihögskolan var att få göra konkreta Case på riktiga bolag

Utöver det tycker jag att engagera sig i Lunds studentliv också gav praktiska erfarenheter i ledarskap och teambuilding som är ovärderligt senare i arbetslivet.

Om du fick åka tillbaka i tiden och ge ditt 16-åriga jag lite vägledning, vilka tips skulle du ge?

Något jag verkligen erfarit i arbetslivet är att man inte ska underskatta hur viktigt det är med ett bra nätverk, och däri vilken styrka det finns i att studera vid ett stort universitet där man har möjlighet att träffa på och lära känna många olika, duktiga personer. Jag har under min tid efter studier i Lund sprungit på många som jag studerat med eller på andra sätt arbetat med genom det rika studentliv som finns vid universitetet och funnit det otroligt värdefullt när man i  arbetslivet vill komma i kontakt med olika företag, bilda partnerskap eller varför inte behöver anställa en riktigt bra kandidat.

Om Camilla

JOBB

Nuvarande tjänst: CEO, ANI Jewels

Plats: Stockholm

EXAMEN

Examen från Ekonomihögskolan: Civilekonomexamen

Examensår: 2012

Kontakta Camilla på LinkedIn