Sofia, kan du berätta lite om din nuvarande arbetsroll och vilka ansvarsområden du har? Hur ser en vanlig dag ut på jobbet för dig?
Jag jobbar som Strategy Director på en konsultbyrå specialiserad inom hälsokommunikation i Köpenhamn. Generellt rådger jag kunder och leder projekt inom intern och extern kommunikation och marknadsföring för några av världens största läkemedelsföretag. Mitt ansvar är att ha en strategisk översikt över en portfölj av projekt. Jag överser koncept och riktning, fördelar roller och resurser, hanterar budgetering och kostnadskontroll, samt granskar våra lösningar för att garantera kvalitet och överensstämmelse med kundens mål. En viktig del är att coacha projektledare och team-medlemmar. Jag är även hands-on och driver egna projekt, som t.ex. kan vara interna utbildningsevent inför produktlansering, utveckling av marknadsförings-, säljmaterial eller utbildningslösningar för läkare, eller projekt inom marknadsanalys.
Generellt rådger jag kunder och leder projekt inom intern och extern kommunikation och marknadsföring för några av världens största läkemedelsföretag. Mitt ansvar är att ha en strategisk översikt över en portfölj av projekt.
Dessutom har jag en aktiv roll i företagets utveckling, att identifiera nya projekt och affärsområden, bygga kundrelationer, samt att förbättra vår interna effektivitet och samarbete - något som är särskilt viktigt i den scale-up-fas vi är i.
En vanlig arbetsdag börjar med att gå igenom mailen och inkorgen i vårt projektstyrningsverktyg – jag samarbetar med kollegor och kunder från många tidszoner. Vanligtvis har jag dagligen avstämning med någon av projektledarna för att diskutera status och nästa steg, samt några kundmöten för att diskutera pågående eller nya projekt. Sedan går resten av tiden till att granska material innan kundleverans, skriva offerter, samt arbete med egna projekt som t.ex. kan inkludera litteratursökning, utveckling av koncept för videoserier, eller att utforma presentationer åt kunder.
Varför valde du att studera Ekonomie Kandidatprogram vid Ekonomihögskolan?
Jag har sedan länge varit intresserad av att arbeta med marknadsföring, men jag ville också ha en bredare grund att stå på. Programmet gav mig precis detta: en grundläggande förståelse för företag och ekonomi, samtidigt som jag fick specialisera mig inom marknadsföring och varumärkesbyggande.
Jag har sedan länge varit intresserad av att arbeta med marknadsföring, men jag ville också ha en bredare grund att stå på.
Vilka erfarenheter från utbildningen och studentlivet har du tagit med dig in i arbetslivet? Finns det någon specifik del av utbildningen som du funnit särskilt värdefull?
Konkret så har kurserna i marknadsföring på B- och C-nivå varit betydelsefulla med en djupare förståelse både teoretiskt och praktiskt. Till exempel fick vi i C-kursen skapa en fullständig marknads- och kommunikationsplan baserad på ett företagscase, vilket var en väldigt lärorik process. Ibland kan jag gå tillbaka och ta en kik på rapporterna för att påminna mig om de "rätta stegen" enligt teorin - arbetsvardagen är ofta mer komplex och snabb.
Utöver det har jag haft stor nytta av kunskaperna inom ekonomi, organisation, juridik och statistik, som har förberett mig och givit en bredare förståelse som är användbar oavsett var man arbetar. Till exempel använder jag mina kunskaper inom kostnadsuppföljning av projekt, prissättning på offerter, avtalsförhandlingar med kunder, och hantering av copyright-frågor – uppgifter jag mycket snabbare kunnat ta mig an tack vare utbildningen. Inom läkemedelsindustrin, som är mycket reglerad, är det viktigt att förstå studiedesign och statistisk analys, eftersom det sätter grunden för om man har en produkt, vad den har för egenskaper, och vilka budskap man kan använda.
Ibland kan jag gå tillbaka och ta en kik på rapporterna för att påminna mig om de "rätta stegen" enligt teorin - arbetsvardagen är ofta mer komplex och snabb.
Mitt stora engagemang inom studentlivet har också varit ovärderligt. Jag fick tidigt möjlighet att testa att omsätta det jag lärt mig i praktiken på heltid, då jag redan efter mitt första år pausade studierna för att jobba som kommunikationschef för LundaEkonomernas studentkår under ett års tid. Dessutom kunde jag ta med mig erfarenheterna under mina kommande studieår, och det påverkade mitt val av masterutbildning i strategisk kommunikation.
Senare, fick jag mandat att inneha rollen som Verksamhetschef för Akademiska Föreningen. Det innebär att man är ytterst ansvarig för organisationen på daglig basis, bl.a. med ansvar för övergripande budget, personalansvar, rapportering till styrelse, samarbete med andra organisationer och representation i rådgivande organ inom kommun och universitet. Genom alla mina engagemang fick jag öva på projektledning och nätverka med studenter och företagskontakter – både lokalt och internationellt. Under studietiden deltog jag även i casetävlingar, vilket har varit särskilt värdefullt i rollen som konsult, som grundläggande går ut på att applicera generell problemlösningsmetod på specifika fall.
Vilket är ditt favoritminne från studietiden?
Allt studieengagemang har varit fantastiskt kul. Men måste jag välja ett specifikt så var min utbytestermin i Tokyo, Japan, ett speciellt minne. Mitt intresse för marknadsföring bottnar till viss del i ett stort intresse för kultur och språk, och jag hade länge tyckt att Japan var ett spännande land.
Allt studieengagemang har varit fantastiskt kul. Men måste jag välja ett specifikt så var min utbytestermin i Tokyo, Japan, ett speciellt minne.
Att testa på att flytta själv till ett land med en helt annan kultur och språk, och studera med människor från hela världen med andra perspektiv var otroligt utvecklande. Både studierna och personer jag träffade har format mig som person, och jag fick uppleva sådana omvälvande stunder av nya insikter och perspektiv.
Hur ser du på framtiden inom ditt arbetsområde och vilka utmaningar tror du branschen står inför?
Det är klurigt för det finns så många perspektiv man kan ta. Utvecklingen av maskininlärning och AI gör att vi är med om en enormt intressant förändringskurva, både generellt och inom marknadsföring och kommunikation. Det har länge pågått ett skifte mot en databaserad marknadsföring, till viss del grundat i den utmaning, och strävan som finns att påvisa, eller försvara, marknadsföringens värde för företag. På så sätt kommer det vara spännande att se hur det påverkas, och det gäller att hänga med i att transformera hur man arbetar. Samtidigt tror jag att det kommer vara viktigt att inte förlora det mänskliga elementet av kreativitet och intuition. En av de viktigaste lärdomarna att komma ihåg är hur verkligheten är annorlunda än skolboken, allting kan inte planeras.
Det är också spännande att reflektera utifrån det akademiska perspektivet, på hur forskningen inom kommunikation och marknadsföring alltjämt närmar sig ett mer moget stadium (i jämförelse med äldre discipliner). Detta kan innebära nya upptäckter och insikter som utmanar etablerad praxis.
För läkemedelsbranschen är den snabba utvecklingen både spännande och utmanande, då strikt reglering gör att branschen vanligen får kämpa mer med digital transformation inom marknadsföring och kommunikation. Det gör att man får spana och ta inspiration från andra branscher, samtidigt som man arbetar på att hitta och implementera anpassade lösningar för unik innovation utifrån branschens förutsättningar som samtidigt följer lagar, regler och etiska riktlinjer.
Vilka råd skulle du ge till nuvarande studenter som vill följa dina fotspår?
Tänk inte för mycket på vad andra eller du själv tycker att man "borde" göra. Den här perioden är din tid att framför allt vara nyfiken, utvecklas och lära dig saker för livet. Något som verkligen fastnade för mig under en kurs i ‘personal branding’ under min utbytestermin i Tokyo var ett citat av Steve Jobs: “You can't connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future.”
Jag önskar att det fanns en bättre metafor, men det bästa tycker jag är att vara som en tvättsvamp – för det finns så mycket man kan utvecklas av om man är öppen för det.
Jag hade inte kunnat föreställa mig innan att jag skulle arbeta med just det jag gör nu, men i efterhand kan jag tydligt se hur vägen hit formades, och är väldigt glad för det. Samma sak kommer jag förhoppningsvis kunna säga igen i framtiden. Jag tror att det beror på att jag har vågat göra det jag tycker känns spännande och roligt här och nu, samtidigt som jag har försökt ta med mig något som kan gynna mig framåt – även när den direkta nyttan inte alltid varit uppenbar eller det tydligaste alternativet. Jag har varit både öppen, ödmjuk och tacksam för att det finns så mycket att lära sig, och lära sig av.
Jag önskar att det fanns en bättre metafor, men det bästa tycker jag är att vara som en tvättsvamp – för det finns så mycket man kan utvecklas av om man är öppen för det. Se vad du kan suga åt dig i varje tillfälle, stort som litet, från allt omkring dig, om det så gäller kurser, projekt, enstaka händelser, eller människor du möter.