Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Felix Mörée - alumn och idag partner på konsultbyrå och prisbelönt författare

Alumn Felix Mörée. Foto.

Felix Mörée tog en kandidatexamen i nationalekonomi 2016 och har sedan dess gjort en imponerande karriär som management-konsult. Idag arbetar han som partner på konsultbyrån Axholmen där han specialiserat sig inom kommersiell strategi. I vår intervju med Felix får du lära dig mer om hans resa från studentlivet till att bli en framstående expert inom sitt område och prisbelönt författare till flera böcker om prissättning och lönsamhet.

Hej Felix! Du tog examen från Ekonomihögskolan 2016, vad har du gjort sedan dess?

Jag blev management-konsult i Stockholm direkt efter min examen och har fortsatt att jobba inom det området. Efter ett år började jag nischa in mig inom kommersiell strategi (d.v.s. hur företag marknadsför, prissätter och säljer sina produkter och tjänster), något jag fortsatt specialisera mig inom sedan dess. Relaterat till det har jag även gett ut ett antal böcker kring prissättning och lönsamhet.

Idag arbetar du som partner på konsultbyrån Axholmen, kan du berätta hur en vanlig dag ser ut för dig?

Mina dagar är aldrig likadana, men min tid fördelas på fyra områden. Den första delen är relaterad till att leverera projekt som vi har sålt, där det ingår att coacha våra projekt-team i deras arbete och bidra med den konceptuella lösningen. 

Den andra delen handlar om att identifiera behovet av våra tjänster och sälja projekt, som en del av detta deltar jag på konferenser, föreläser för olika organisationer och på andra sätt informerar om potentialen som företag har i att se över sin prissättning. 

Den tredje delen handlar om att utveckla företaget, vilket innebär att tillsammans med övriga partners sköta den dagliga driften av bolaget och sätta strategin på sikt. 

Ett av våra projekt är lite som en läsperiod, där man normalt under åtta till tolv veckor lär sig allt om en kund och deras utmaning, för att sedan utarbeta en lösning.

Den sista delen handlar om de långsiktiga sidoprojekt som jag driver, bland annat att skriva böcker eller genomföra studier.  Denna mix av aktiviteter gör mitt jobb väldigt roligt och varierande!
 

Hur har din utbildning vid Ekonomihögskolan bidragit till din karriär? Finns det specifika kurser eller erfarenheter från din studietid som har varit särskilt värdefulla i din yrkesbana?

Först och främst förmågan att på kort tid kunna samla in och applicera mycket information på ett relativt nytt område. Ett av våra projekt är lite som en läsperiod, där man normalt under åtta till tolv veckor lär sig allt om en kund och deras utmaning, för att sedan utarbeta en lösning. Utöver det, skulle jag säga mitt engagemang i studentlivet. 

Jag var väldigt engagerad medan jag studerade och det fick mig dels att utveckla ”mjuka egenskaper” så som organisation och ledarskap. 

Jag hade många roller med budgetansvar, vilket gav mig möjlighet att utvecklas som ledare och i mitt sätt att utveckla och driva organisationer. 


Du är medförfattare till boken ”Ta betalt! – Hur pris påverkar allt!”. Kan du berätta om vad som inspirerade er att skriva denna bok och vad ni hoppas att läsarna ska få ut av den?

Prissättning är ett område som får väldigt lite uppmärksamhet av företag, vilket är märkligt då prissättning har störst och snabbast påverkan på ett företags lönsamhet. En effektiv prissättning bygger på att förstå vad kundernas upplevda värde är av en produkt eller tjänst, men tyvärr drar sig företag från att fråga sina kunder vad de värdesätter då företag inte vet hur man ska gå till väga.

Responsen på boken har varit väldigt fin, vilket framför allt syntes i att den vann pris som Årets marknadsföringsbok 2019, vilket ges ut av Sveriges Marknadsförbund. 

Boken ”Ta betalt” är en introduktion till vad prissättning är, hur den påverkar ett företag och vad ett företag kan göra för att fånga dess potential. Responsen på boken har varit väldigt fin, vilket framför allt syntes i att den vann pris som Årets marknadsföringsbok 2019, vilket ges ut av Sveriges Marknadsförbund.


Med din omfattande erfarenhet av att hjälpa företag förbättra sin lönsamhet, hur ser du till att hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna inom ditt område?

Bland annat genom att läsa artiklar inom de områden som jag jobbar med och gå på konferenser eller event där relevanta frågeställningar tas upp. Utöver det är LinkedIn väldigt hjälpsamt för att ta del av ledande tänkare kring vissa ämnen. Avslutningsvis ger våra projekt insikter i de utmaningar och frågor som företag står inför, vilket hjälper oss att förstå vad vi bör fokusera mer och mindre på. 


Vad är ditt bästa minne från studietiden i Lund?

Mina bästa minnen är kopplade till studentlivet och alla de evenemang som jag arrangerade där. Jag var väldigt engagerad medan jag studerade och det fick mig dels att utveckla ”mjuka egenskaper” så som organisation och ledarskap. 
Mitt råd är att engagera sig ideellt som ledare, oavsett vilken organisation det rör sig om. Ledarskap lär man sig genom praktisk erfarenhet och ideella föreningar ger möjlighet till ledarroller som kan ligga långt bort i arbetslivet. 

Om Felix

JOBB

Nuvarande tjänst: Partner på Axholmen

Nuvarande plats: Stockholm

EXAMEN

Examen från Ekonomihögskolan: Kandidatexamen i Nationalekonomi (samt civilingenjörsexamen i teknisk fysik från LTH)

Examensår: 2016

Kontakta Felix på LinkedIn