Markus Lahtinen om AI och kameraövervakning

Portrait photograph of Markus Lahtinen. Bright background.
Markus Lahtinen. Foto: Johan Persson

Markus Lahtinen, forskare och adjunkt på Institutionen för informatik vid Lunds universitet, har intervjuats av både Dagens Nyheter (DN) och Svenska Dagbladet (SvD) för expertinsikter om användningen av AI för brottsbekämpande syften.

Artiklarna i DN och SvD rapporterar om den potentiella integreringen av AI i kameraövervakning, vilket bland annat handlar om ansiktsigenkänning och automatisk avläsning av registreringsskyltar. Tanken är att effektivisera brottsbekämpning med dessa tekniker samtidigt som polisen frigörs från tidskrävande manuellt arbete, som att gå igenom stora mängder av videomaterial.

Artiklarna behandlar även frågan om vart gränsdragningen mellan säkerhet och personlig integritet går, samt privatpersoners åsikter om användningen av AI i samband med kameraövervakning.

Markus Lahtinen menar att tekniken kan komma att bli begränsad av EU-lagstiftning samt nationella lagar och riktlinjer. Han påpekar även att objektigenkänning, en bildbehandlingsteknik vars mål är känna igen specifika objekt i en bild, kan utgöra en möjlig väg framåt kring de juridiska hinder som för närvarande finns.

Markus Lahtinen har forskat om blanda annat videoövervakning och integritet, inklusive allmännhetens uppfattning kring användandet av bevakningskameror på allmän plats.