Hej Moa! Kan du berätta lite om din nuvarande arbetsroll och vilka ansvarsområden du har? Hur ser en vanlig dag ut på jobbet för dig?
Jag jobbar i teamet Group Marketing i ett stort IT-företag som heter Crayon. Vi är ett globalt team som sitter på huvudkontoret i Oslo med ansvar för den global marknadsföringsstrategin för företaget som är verksamt i över 40 länder.
I min nuvarande roll jobbar jag med olika verktyg, system, och processer inom marknadsföring och sälj. Jag har ansvar för strategin runt en rad olika system inom vår marknadsföringsorganisation så som till exampel vårt CRM och marketing automation system, men också olika prospekteringsverktyg. Det innebär att jag jobbar med allt ifrån stretegisk utveckling av systemen till att definiera arbetsprocesser och sprida kunskap internt runt de verktyg vi har.
En vanlig dag på jobbet består av mycket intern kommunikation eftersom teamet jag jobbar i fungerar som en central punkt för hela marknadsföringsorganisationen. Det är alltid något nytt som händer i någon av våra marknader som behöver stöttning till en viss grad. Utöver det så går självklart mycket av min tid till utveckling av strategier runt våra system. Det finns alltid någon process som behöver uppdateras, nya funktioner som ska rullas ut, eller ändrande interna behov som ska tas hänsyn till. Det gör det till en väldigt spännande och dynamisk roll som aldrig blir långtråkig eller monoton.
Varför valde du att studera International Business vid Ekonomihögskolan?
Att söka till just Ekonomihögskolan vid Lunds universitet var en självklarhet för mig. Jag har alltid vetat att jag ville läsa något inom ekonomi, och Lund var för mig en studentstad som måste upplevas.
Programvalet var egentligen också ganska enkelt då jag alltid haft en önskan om att jobba utomlands, om så bara i en kortare period, och kände behovet för en utbildning som gav ett internationellt perspektiv. Dessutom tror jag att en internationell vinkel alltid är positivt med tanke på hur vanligt det är med multinationella företag och team som går över landsgränser, även om man väljer att jobba i Sverige.
Programvalet var egentligen också ganska enkelt då jag alltid haft en önskan om att jobba utomlands, om så bara i en kortare period, och kände behovet för en utbildning som gav ett internationellt perspektiv.
Vilka erfarenheter från utbildningen och studentlivet har du tagit med dig in i arbetslivet? Finns det någon specifik del av utbildningen som du funnit särskilt värdefull?
Det är mycket man tar med sig från studierna in i arbetslivet, men för mig har nog kurserna med fokus på organisation och ledarskap varit de allra viktigaste. Jag jobbar i ett global företag med kollegor över hela världen, så att kunna förstå vad som fungerar och vad som inte fungerar i kommunikationen är väldigt viktigt. Det är också de kurserna som för mig har lett till mest självreflektion, något jag tror är väldigt viktigt oavsett vem man är och vart man är i livet och karriären.
Det är mycket man tar med sig från studierna in i arbetslivet, men för mig har nog kurserna med fokus på organisation och ledarskap varit de allra viktigaste.
Utöver kurserna i sig så har studentlivet varit otroligt värdefullt för mig. Att engagera sig i både LundaEkonomerna och olika nationer har inte bara gett massor med erfarenhet av att jobba i team, organisera projekt, och hantera en budget. Det har också gett ett fantastiskt nätverk såväl professionellt som privat.
Vilket är ditt favoritminne från studietiden?
Det är väldigt svårt att välja ett specifikt minne, och tankarna går självklart direkt till någon av alla sittningar och baler. Att få fira allt hårt arbete man lagt ner ihop med vänner, unionskollegor, och klasskompisar är alltid en höjdpunkt oavsett vilken typ av tillställning det är.
När man med glädje går upp tidigt på morgonen i februari för att cykla till skolan så vet man att man har hittat rätt.
Lite mer oväntat går tankarna också till en tidig morgon på Skånis (LundaEkonomernas kårbyggnad), en helg inte långt innan den årliga karriärmässan skulle hållas. Vi samlade projektkommitéen för att jobba, plugga, och umgås. Trots att det var kallt och mörkt ute och inte en människa på skolan så var det en av de absolut mysigaste stunderna jag hade i Lund. När man med glädje går upp tidigt på morgonen i februari för att cykla till skolan så vet man att man har hittat rätt.
Hur ser du på framtiden inom ditt arbetsområde och vilka utmaningar tror du branschen står inför?
IT branschen som jag trots allt jobbar i har nog en väldigt spännande framtid med tanke på den otroligt snabba utvecklingen av dagens teknologi, speciellt med AI som växer och utvecklas som område i en exceptionell fart. Det är redan en utmaning att hålla sig relevant från ett marknadsföringsperspektiv inom IT-branschen, och det kommer inte bli lättare. Man måste vara extremt snabb med att få ut produkter och kampanjer innan de blir irrelevanta eller utdaterade.
Dessutom bär man ett ansvar som mjukvaruföretag och marknadsförare i branchen att informera och utbilda runt riskerna med vissa nya teknologier, som till exempel AI. Det är viktigt att både företag och privatpersoner förstår hur deras data hanteras och lär sig använda teknologin på rätt sätt för att inte riskera att dela känslig eller konfidentiell information till exempel.
Det är redan en utmaning att hålla sig relevant från ett marknadsföringsperspektiv inom IT-branschen, och det kommer inte bli lättare. Man måste vara extremt snabb med att få ut produkter och kampanjer innan de blir irrelevanta eller utdaterade.
Marknadsföringsyrket generellt står också inför utmaningar vad gäller AI. Det hjälper oss att jobba fortare och få ut material på kort varsel, men samtidigt blir vi fort okritiska mot materialet AI ger oss och glömmer det vi vet om hur en bra kampanj ska utformas. Därför tror jag att det är viktigt att hitta sin egen balans mellan effektivt arbete med hjälp av teknologi, och minst lika viktigt kreativt, tidskrävnade, och tankekrävande arbete.
Sist men inte minst är GDPR och hanteringen av persondata alltid en utmaning i dagens digitala marknadsföringslandskap. Det är något jag upplever dagligen när jag jobbar med olika verktyg vi har internt. Oavsett vad som ska göras måste säkerheten komma först, och med utvecklingen vi ser av lagar och regler tror jag att det kommer stramas åt ännu mer i framtiden. Trots att detta gör jobbet svårare för en marknadsförare så tror jag det är helt rätt väg att gå för att beskydda privatpersoner och deras integritet.
Vilka råd skulle du ge till nuvarande studenter som vill följa dina fotspår?
Våga testa nya saker, våga ändra dina planer, och var inte rädd för att misslyckas. När jag började läsa i Lund var jag helt övertygad om att marknadsföring i alla fall inte var inriktningen jag skulle välja. Jag lutade mer mot finans eller redovisning eftersom jag älskar data, logik, och matematik. Innan jag landade i att läsa en Master i marknadsföring hann jag vara inställd på allt från HR och projektledning till logiskt och supply chain management.
När jag började läsa i Lund var jag helt övertygad om att marknadsföring i alla fall inte var inriktningen jag skulle välja.
Efter att ha testat olika valbara kurser under utbytet, mött massor av inspirerande människor, och engagerat mig på olika sätt i studentlivet insåg jag att det fanns en analytisk del av marknadsföring och sälj med, och det var det jag ville hålla på med. Så när pandemin slog till och jobbmarknaden stannade upp lagom till att jag skulle ta examen bestämde jag mig för att söka en Masterutbildning, trots att jag var helt inställd på att börja jobba egentligen. Det värsta som kunde hända var att jag ångrade mig, och då kan man alltid ta nya tag och testa något annat!
Jag tror det är väldigt bra att ha mål att jobba mot och en dröm om hur man vill att livet ska se ut om till exempel fem år, men jag tror att det är minst lika viktigt att acceptera att den målbilden troligen kommer att ändra sig och att det finns många olika vägar dit.