
Peter Svensson
Universitetslektor

Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
Undervisning på engelska går ut över studenterna
Peter Svensson, Ola Håkansson
(2025) Curie
Artikel i tidskriftDen vingklippta läraren: lärares erfarenheter av distansundervisning under coronapandemin
Peter Svensson, Anders Sonesson, Marita Ljungqvist, Sinikka Neuhaus
(2025) Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 11
Artikel i tidskrift“I could no longer be their teacher” : Online education as a negation of the teaching profession
Marita Ljungqvist, Peter Svensson, Sinikka Neuhaus, Anders Sonesson
(2024) , p.384-384
Konferensbidrag: abstractStudenter lär sig sämre på engelska
Ola Håkansson, Peter Svensson
(2024) Forskning & framsteg, 2024
Artikel i tidskriftPå engelska förstår jag ungefär : om anglifieringen av svensk högre utbildning
Ola Håkansson, Peter Svensson
(2024)
BokAvskaffa den tredje uppgiften
Per Holmgren, Peter Svensson
(2023) Universitetsläraren, 2023
Artikel i tidskrift”Ni har säkert råd att bjuda på buffé” -Om dramatiseringen av ekonomisk kultur på bolagsstämmor
Alexander Paulsson, Henrik Rahm, Niklas Sandell, Peter Svensson
(2023) Balans Fördjupning
Artikel i tidskriftBolagsstämman : Ritualer, kultur, normer och språk
Alexander Paulsson, Henrik Rahm, Niklas Sandell, Peter Svensson
(2023)
BokOm samhällsvetenskapens natur
Peter Svensson, David Wästerfors
(2022) Handbok i kvalitativa metoder , p.17-23
Del av eller Kapitel i bokHandbok i kvalitativa metoder
(2022)
Bok"Projekt" måste vara det fulaste ordet i akademin
Peter Svensson
(2020) Universitetsläraren, 2020
Artikel i tidskriftÖver- och understyrning : - frihet, kontroll och gnäll i den akademiska världen
Mats Alvesson, Peter Svensson
(2020) Ledning och (sned-)styrning i högskolan , p.52-76
Del av eller Kapitel i bokCorporate dreams – appropriate aspirations and the building of trust in annual reports
Henrik Rahm, Niklas Sandell, Peter Svensson
(2020) Studies in Communication Sciences, 20 p.77-91
Artikel i tidskriftSymbolic Interactionism
Sofia Ulver, Peter Svensson
(2020) Theories and Perspectives in Business Administration
Del av eller Kapitel i bokDen undranslösa företagsekonomin
Peter Svensson
(2020) Om undran inför företagsekonomin
Del av eller Kapitel i bokEtt verktyg är aldrig neutralt: Slutreplik
Peter Svensson
(2019) Universitetsläraren
Artikel i tidskriftVarför är digitalisering av högskolan så viktig?
Peter Svensson
(2019) Universitetsläraren, September 2019
Artikel i tidskriftMonopolets moral : de nordiska alkoholmonopolens legitimeringsarbete
Henrik Rahm, Sanna Skärlund, Peter Svensson
(2019) Sakprosa, 11
Artikel i tidskriftManifest för en ny realism, Maurizio Ferraris (Översättning av Ida Andersen), Daidalos, 2014
Peter Svensson
(2018) Organisation & Samhälle, 2018
BokrecensionForskare: VD har ordet - men använder det inte
Niklas Sandell, Mikael Sjöblom, Peter Svensson
(2018) Dagens arena
TidningsartikelCritical Studies of Marketing Work
Peter Svensson
(2018) The Routledge Companion to Critical Marketing , p.155-171
Del av eller Kapitel i bokBerättelserna i "VD har ordet" - i dialog med omvärlden
Niklas Sandell, Mikael Sjöblom, Peter Svensson
(2018) Balans Fördjupning , p.14-17
Artikel i tidskriftDilemman vi lever
Gunilla Amnér, Björn Badersten, Peter Svensson
(2018) Pedagogiska dilemman: Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016, 2016 p.15-28
KonferensbidragHårda siffror och mjukt prat
Peter Svensson
(2018) Årsbok / Vetenskapssocieteten i Lund, 2018 p.103-113
Del av eller Kapitel i bokBetween the world and me. Bokkrönika av Peter Svensson
Peter Svensson
(2017) Organisation & Samhälle, 2017
BokrecensionForskare: Årsredovisningar är en kulturell ritual
Peter Svensson, Henrik Rahm
(2017) Dagens arena
TidningsartikelRetoriska trick i årsredovisningar
Niklas Sandell, Peter Svensson
(2017) Kommunal ekonomi, 2017 p.30-32
Artikel i tidskriftWriting write-downs : the rhetoric of goodwill impairment
Niklas Sandell, Peter Svensson
(2017) Qualitative Research in Accounting and Management, 14 p.81-102
Artikel i tidskriftThe rise and fall of a management education programme : The tension between academic and vocational education in business schools
Jens Rennstam, Peter Svensson
(2017) The Corporatization of the Business School : Minerva Meets the Market , p.165-181
Del av eller Kapitel i bokMarketing Megalomania : The Madness of Brand Management
Peter Svensson
(2017) Brand Theories : Perspectives on Brands and Branding , p.265-280
Del av eller Kapitel i bokAtt skriva och läsa goodwill : Tre språkperspektiv på beskrivningar av förvärvet
Henrik Rahm, Niklas Sandell, Peter Svensson
(2016) Balans: tidskrift för redovisning och revision, 2016 p.10-12
Artikel i tidskriftThe Language of Failure: The Use of Accounts in Financial Reports
Niklas Sandell, Peter Svensson
(2016) International Journal of Business Communication, 53 p.1-22
Artikel i tidskriftAnsvarets retorik : Hantering av klander i kommuners årsredovisningar
Niklas Sandell, Peter Svensson
(2016) KEFU skriftserie
RapportRäkna med språk : Om årsredovisningens vardagsspråk
Henrik Rahm, Niklas Sandell, Peter Svensson
(2016) Organisation & Samhälle
Artikel i tidskriftDrömmen om företaget
Henrik Rahm, Niklas Sandell, Peter Svensson
(2016) Svenskans beskrivning, 34 p.399-411
Del av eller Kapitel i bokCritical performativity: the happy end of critical management studies?
Sverre Spoelstra, Peter Svensson
(2016) Routledge Companion to Critical Management Studies
Del av eller Kapitel i bokHandbok i kvalitativa metoder
(2015)
Bok”Det var inte mitt fel” – Om goodwillnedskrivningar och ansvarstagande i finansiella rapporter
Niklas Sandell, Peter Svensson
(2014) Balans: tidskrift för redovisning och revision , p.21-24
Artikel i tidskriftThe ethics of the brand
Carys Egan-Wyer, Sara Louise Muhr, Anna Pfeiffer, Peter Svensson
(2014) Ephemera: Theory and Politics in Organization, 14
Artikel i tidskriftAtt spela med eller inte? Existentiella grubblerier efter festen
Peter Svensson
(2014) Efter festen : Om konsten att utvecklas från doktor till docent
Del av eller Kapitel i bokThickening Thick descriptions : Overinterpretations in Critical organizational Ethnography
Peter Svensson
(2014) Critical management research: Reflections from the Field
Del av eller Kapitel i bokEmbedding Critique in the University: A New Role for Critical Marketing Education?
Ming Lim, Peter Svensson
(2013) Journal of Applied Research in Higher Education, 5 p.32-47
Artikel i tidskriftDen intima marknaden : Marknadssamhället och dess människor
Peter Svensson
(2013) Företagsekonomin och samhället
Del av eller Kapitel i bokRisky Readings : The Virtue of Overinterpretations and Speculations in Political Discourse Analysis
Peter Svensson, Dag Stenvoll
(2013) Discourse Approaches to Politics, Society and Culture, 49
Del av eller Kapitel i bokThe Language of Failure: Verbal Accounts in Financial Reports
Niklas Sandell, Peter Svensson
(2012) Working Paper Series
Working paperVerbala trolleritrick i finansiella rapporter
Niklas Sandell, Peter Svensson
(2012) Balans: tidskrift för redovisning och revision , p.31-33
Artikel i tidskriftLeading in the cage: Managing the tension between reality and employee surveys
Robert Holmberg, Magnus Larsson, Peter Svensson
(2012)
KonferensbidragAtt skapa en civil ekonom: Civilekonomprogrammet som en marknadsdriven utbildning
Jens Rennstam, Peter Svensson
(2012) Nordiske Organisasjonsstudier , p.77-90
Artikel i tidskriftManaging the employee survey: Leadership as negotiation of complexity or The art of leading in the cage
Magnus Larsson, Robert Holmberg, Peter Svensson
(2011)
Konferensbidrag: abstractKvalitativa metoder i samhällsvetenskapen
Göran Ahrne, Peter Svensson
(2011) Handbok i kvalitativa metoder
Del av eller Kapitel i bokManaging Service Firms: The Power of Managerial Marketing
Peter Svensson
(2011) Scandinavian Journal of Management, 27 p.155-156
BokrecensionLanguage and the Market Society: Critical Reflections on Discourse and Dominance
Peter Svensson
(2011) Organization, 18 p.585-589
BokrecensionTeorins roll i kvalitativ forskning
Peter Svensson
(2011) Handbok i kvalitativa metoder
Del av eller Kapitel i bokMeasuring and organizing: The employee survey as a performative device
Robert Holmberg, Magnus Larsson, Peter Svensson
(2011)
KonferensbidragHandbok i kvalitativa metoder
(2011)
BokAtt designa ett kvalitativt forskningsprojekt
Peter Svensson, Göran Ahrne
(2011) Handbok i kvalitativa metoder
Del av eller Kapitel i bokAkademiskt skrivande
Göran Ahrne, Peter Svensson
(2011) Handbok i kvalitativa metoder
Del av eller Kapitel i bokContestable contexts: the transparent anchoring of contextualization in text-as-data
Peter Svensson, Dag Stenvoll
(2011) Qualitative Research, 11 p.570-586
Artikel i tidskriftThe excellent institution
Peter Svensson, Sverre Spoelstra, Michael Pedersen, Stephanie Schreven
(2010) Ephemera: Theory and Politics in Organization, 10 p.1-6
Artikel i tidskriftLeadership skills and the use of conceptual models
Robert Holmberg, Magnus Larsson, Peter Svensson
(2010)
Konferensbidrag: abstractDoing Value: Exclusion and Inclusion in Management Consultant-Client Interactions
Peter Svensson
(2010)
Working paperSilent IKEA: The Negativity and Politics of Retail Image in the IKEA catalogue
Peter Svensson
(2010) Consuming IKEA
Del av eller Kapitel i bokAtt slippa lita på sig själv: Marknadsföringen av juristutbildningen och produktionen av professionellt självförtroende
Peter Svensson
(2009) Rättfärd, 32 p.3-25
Artikel i tidskriftCritical Marketing Studies
Michael Saren, Peter Svensson
(2009) The Oxford Handbook of Critical Management Studies , p.371-391
Del av eller Kapitel i bokFrom re-presentation to re-creation: Contribution to a radicalisation of linguistically turned interviewing in management studies
Peter Svensson
(2009) Qualitative Research in Organization and Management, 4 p.168-185
Artikel i tidskriftEmbracing Left and Right Image Repair and Crisis Communication in a Polarized Ideological Milieu
Peter Svensson
(2009) Management Communication Quarterly, 22 p.555-576
Artikel i tidskriftDen skickligt inkompetente chefen
Robert Wenglén, Peter Svensson
(2008) Sociologisk Forskning
Artikel i tidskriftThe Non-impossibility of Empirical Findings: A New Language of Generalizations in Organizational Discourse Analysis
Peter Svensson, Dan Kärreman
(2008)
Working paperQualitative Interview
Peter Svensson, Mats Alvesson
(2008) The Sage Dictionary of Qualitative Management Research
Del av eller Kapitel i bokAlternatively
Stephanie Schreven, Sverre Spoelstra, Peter Svensson
(2008) Ephemera: Theory and Politics in Organization, 8 p.129-136
Artikel i tidskriftMarknadsföringsarbete
Peter Svensson
(2007) Organisationer, ledning och processer , p.415-455
Del av eller Kapitel i bokWriting in the Margins is Being Elsewhere. Always
Martyna Sliwa, Andre Spicer, Peter Svensson
(2007) Ephemera: Theory and Politics in Organization, 7 p.499-504
Artikel i tidskriftProducing Marketing: Towards a Social-Phenomenology of Marketing Work
Peter Svensson
(2007) Marketing Theory, 7 p.271-290
Artikel i tidskriftMarketing Marketing: The Professional project as a Micro-Discursive Accomplishment
Peter Svensson
(2006) Research in the Sociology of Organizations, 24 p.349-381
Artikel i tidskriftVärdet av konsultkunskap
Peter Svensson
(2006) Pengar: Människan och hennes betalningsmedel , p.63-94
Del av eller Kapitel i bokStrangers in the Neighborhood: On the Loss of ‘Society’
Peter Svensson
(2005) Journal of Macromarketing, 25 p.219-221
Artikel i tidskriftSetting the Marketing Scene: Reality Production in Everyday Marketing Work
Peter Svensson
(2004)
Doktorsavhandling