Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Blir Coop ett minne blott?

Kvinna i daglivaruhandelsbutik

Coop har haft det tufft, men deras vd Anders Torell, säger att de nu ska bli lönsamma igen. Ulf Johansson, professor i marknadsföring vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet kommenterar.

Ulf Johansson tror inte Coop kan konkurrera med ICA och Willys på deras hemmaplaner, pris och differentiering. Han menar att de istället skulle kunna göra de där sakerna som vi vet behövs för att världen skall bli bättre. Mer ekologi, mer klimatvänligt och mer djurskydd skulle kunna vara vägen framåt.  

– Sedan skall ju också Coop vara min, konsumentens kedja, hur är det egentligen med det? Känner jag mig extra lyssnad till, känner jag det som att de går mina ärenden? Nej, man gör ju nästan inget av den kopplingen numera, det är definitivt något som kunde varit värdefullt, Säger Ulf Johansson.

Ulf Johansson tycker att det är tråkigt att det går dåligt för Coop – så dåligt att ordet ’konkurs’ numera ofta nämns i samband med kedjan.

– Hur en konkurs går till när ägandet är ett antal olika konsumentföreningar är svårt att föreställa sig och säkert annorlunda jämfört med hur det ser ut för ett vanligt aktiebolag. Om det blir en konkurs kan det ju inte vara så att Willys och ICA skulle få försämra konkurrensen ytterligare genom att tillåtas köpa upp de attraktiva butikerna. 

Flera stora europeiska dagligvaruföretag har gjort utlandssatsningar de senaste 20 åren – Carrefour, Tesco, Ahold etc – men i stort misslyckats eftersom det inte är lätt att driva dagligvaruhandel på marknader som man inte känner och där man inte har ambitionen att anpassa sitt erbjudande  (Walmart i Tyskland och i England, Carrefour och Tesco i Kina exempelvis).

Vad händer efter en eventuell konkurs för (delar) av Coop? 

Ulf Johansson förklarar att det är svårt att sia om men han tror att det sitter ett antal företagsledningar i dagligvaruhandelsföretag runt omkring i Europa och funderar på det just nu. 

– I vissa länder är dagligvaruhandeln duktiga på närbutiker och kanske ser de en marknad i Sverige. Sedan har vi ju självfallet exemplet Marks & Spencers Simply food, som med sitt attraktiva och dynamiska sortiment som ständigt – även i recessionens Storbritannien – växer och växer. Jag tror nog att det i storstadsregionerna finns utrymme för denna kvalitetsaktör. Kanske är det precis vad marknaden behöver nu när Coop inte kan leverera det?