Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Där konst möter innovation

scen ur Operan AI Kaidan med en kvinna i centrum framför en skärm
Opera AI Kaidan. Foto: Chris Scott, Operactive Arts

I gränslandet mellan estetik och ekonomi omvandlar Centrum för estetik och företagets kreativitet (ABC) innovation genom att sammanföra estetik, ekonomi och teknik i ett organisatoriskt sammanhang. Vi fick möjlighet att prata med Alexandra Huang-Kokina och Robin Porsfelt – två nya postdoc röster som hjälper till att forma centrets ambitiösa vision, från AI-drivna operaföreställningar till hantverkskultur och digitala konsertupplevelser.

Centrum för estetik och företagets kreativitet (ABC)  har sin fysiska plats på Ekonomihögskolan, men personerna involverade kommer från en mängd olika områden, såsom konsthistoria, teologi, musik och företagsekonomi.

För att få en inblick i vad detta innebär tog vi tillfället i akt att prata med Alexandra Huang-Kokina och Robin Porsfelt, båda postdoc forskare, om deras roll i att bygga upp ABC-centret. Alexandra och Robin är relativt nya vid centret, och även om deras specifika roller och ansvarsområden fortfarande håller på att fastställas, fick vi en inblick i planerna för framtiden.

Alexandra kommer från University of Edinburgh, där hon skrev sin doktorsavhandling med titeln "Music Performativity in Early Twentieth-Century Piano Novels". Hon har även en masterexamen i modern litteratur från University of Edinburgh, samt en master i pianoframförande från Royal Conservatoire of Scotland. Alexandra brinner för digital kreativitet och hur AI kan integreras i uppslukande operateater. Hon har skapat och regisserat sin första opera, AI Kaidan, som hade premiär i Edinburgh i mars 2025. Det är en uppslukande japansk science fiction-opera där AI och mänsklig kreativitet vävs samman i en gripande berättelse om kärlek, svek och digital odödlighet.

Jag välkomnar inkluderande publikengagemang, styr operan mot dagens digitala underhållningskulturer och gör den tillgänglig för en bredare publik.

Alexandra kommer att fortsätta sin passion att kombinera AI och musik och integrera detta i sitt arbete vid ABC-centret. Hon välkomnar inkluderande publikengagemang, för att styra operan mot dagens digitala underhållningskulturer och gör den tillgänglig för en bredare publik. Alexandra har fått ett anslag från AI Lund, där hon kommer att fortsätta sitt arbete med ett första steg till att skapa ett AI-drivet innovationssystem för scenkonst. Detta ligger i linje med ABC-centrets uppdrag att vara en innovationshubb för kultur och kreativitet.

Robin kommer närmast från Copenhagen Business School, där han skrev sin doktorsavhandling med titeln "Seeing through Signs: On Economic Imagination and Semiotic Speculation", men har en bakgrund inom både sociologi och företagsekonomi.

Jag kommer att undersöka de organisatoriska, kulturella och imaginativa processerna kring hur man digitalt översätter liveföreställningar och upplevelser till nya och gamla publikgrupper.

Robin har ett brett forskningsintresse, som inkluderar fiktionens filosofi, värdesociologi och på senare tid även hantverkskultur, det vill säga hur nutida hantverkares föreställningar om det förflutna formar deras innovationer mot framtiden. Inom ABC-centret kommer Robin att undersöka de organisatoriska, kulturella och fantasiinspirerade processerna kring hur liveföreställningar och upplevelser digitalt översätts till nya och gamla publikgrupper.

Framtidens digitala konserthall

Både Robin och Alexandra kommer att vara involverade i projektet Kalaudioscope vid Lunds universitets digitala interaktiva konserthall. Projektet syftar till att revolutionera den kulturella upplevelsen genom att skapa morgondagens digitala konserthall, med fokus på att sätta den individuella publikupplevelsen i centrum. Under ledning av humanistiska fakulteten vid Lunds universitet och med stöd av Future by Lund är detta initiativ en del av ett tematiskt samarbete som syftar till att främja innovation och utveckling kopplat till specifika samhällsutmaningar.

Kalaudioscope kommer att utforska hur ny teknologi, inklusive artificiell intelligens, kan göra kulturupplevelser mer tillgängliga, interaktiva och personligt anpassade. Målet är att utveckla nästa generations digitala liveföreställningar som ger publiken större valmöjligheter, kreativ frihet och möjligheten att forma och dela sina kulturupplevelser på nya sätt.

Kollektiv kreativitet

ABC-centret vill lyfta in estetik från helgens kulturaktiviteter till vardagen. Det finns ett behov av att utveckla en starkare förmåga att föra samtal som balanserar både estetiska och ekonomiska perspektiv vid organisering av kollektiv kreativitet. Det mest effektiva exemplet på kollektivt organiserad kreativitet är den moderna affärsorganisationen. Det är främst här som företagsekonomin tydligt framträder i centrets arbete. Den moderna affärsorganisationen undersöker de utmaningar framtidens globala medborgare kommer att möta i handel och samarbete med Europa. Eftersom Europa endast utgör 9 % av världens befolkning, kan vi varken konkurrera med Asiens ekonomier vad gäller snabbhet eller kostnad, eller mäta oss med Nordamerika när det gäller investeringar i högteknologi. Europas unika styrka ligger istället i den intrikata sammansmältningen av ekonomi och estetik – en väsentlig del av vårt globala bidrag inom områden som mode, konst, musik och design.

Hantverksforskning spelar en viktig roll i detta. Det handlar om det praktiska skapandet av hantverksföremål, oavsett om det rör sig om keramik, textil eller träarbete, för att skapa mer meningsfulla produkter som håller över tid, som kan underhållas, återvinnas, ärvas och tas om hand.

Vad händer framöver? 

Under hösten kommer ABC-centret att fokusera på litteratur och dess kopplingar till fantasi, kreativitet och innovation. Detta sker i samarbete med språkavdelningen vid University of Edinburgh. ABC-centret kommer även att ta emot två gästforskare: Jochem Kroezen och Nada Endrissat.

Jochem Kroezen är expert på hantverk. Hantverk förespråkar att vi producerar färre, men bättre saker, och erbjuder ett alternativt synsätt på hur produktion sker i vår värld. Det handlar om att skapa saker som varar, som kan bygga meningsfulla relationer och som väcker en känsla av ansvar att ta hand om dem.

Nada Endrissat har en bakgrund inom forskning om innovation i parfymindustrin och kommer att fortsätta hantverkstemat när hon besöker ABC i december. Under sitt besök kommer hon främst att fokusera på hur utbildning inom entreprenörskap, kreativitet och innovation kan dra nytta av konst och estetiska upplevelser i lärandeprocesser. Detta speglar ett långvarigt intresse för sambandet mellan entreprenörskap och lärande. Professor Endrissat kommer att bidra till att utveckla innovativa sätt att integrera estetik i vårt utbildningsperspektiv och i de lärandeprocesser vi utformar för studenter.