Debatt - ”Ramverket har gjort underverk”

En hand som håller en penna och skriver anteckningar på paper

Det finansiella ramverket är inte källan till eventuella brister i den offentliga välfärden eller infrastrukturen. Tvärtom har det bidragit till ekonomisk stabilitet och hög tillväxt, skriver Fredrik N G Andersson och Lars Jonung i Svenska Dagbladet.

Ramverket har gjort underverk - Svenska Dagbladet 2024.02.01

Sammanfattat: Det finanspolitiska ramverket har tjänat oss väl. Till skillnad från många europeiska länder har vi inte stått inför en stats­finansiell kris där vi varit tvungna att drastiskt skära i de offentliga finanserna och de offentliga investeringarna. Inte ens efter pandemin och allt stöd som då gavs till företag och hushåll.

Ramverket är inte källan till eventuella brister i den offentliga välfärden eller infrastrukturen. Tvärtom har det bidragit till ekonomisk stabilitet och hög tillväxt. I stället ska vår uppmärksamhet i första hand riktas mot frågor som hur byggsektorn kan göras mer effektiv, hur upphandling och projekt­styrningen kan förbättras och hur den offentliga sektorn bör prioritera mellan olika investeringar.

När detta är klart, kan vi diskutera en eventuellt högre offentlig skuld. Att i dagens läge bara kräva en högre skuldsättning är att blunda för problemen vi uppmärksammat här och välja den enkla vägen att låna mer och mer. Vi bör lära oss av historien att den enkla vägen sällan är den rätta vägen.

Fredrik NG Andersson
docent, Ekonomi­högskolan vid Lunds universitet