John Molson MBA International Case Competition grundades 1981 och är den äldsta och mest prestigefyllda business case-tävlingen i världen. I år deltog 30 lag med duktiga masterstudenter.
– Jag är djupt imponerad av studenterna. Att ta sig till semifinal är en prestation men att också komma till finalen är riktigt bra. Det är en prestigefylld tävling och lagen som tävlar är alla mycket starka. Det visar att även i den hårda konkurrensen från större universitet och business schools med mer omfattande resurser kan vi från Lund bita ifrån, säger Mats Urde, universitetslektor i Brand Strategy och coach för Ekonomihögskolans lag.
Insikter om hur man är kreativ
Mats Urde reflekterar över framgången och lyfter fram Ekonomihögskolans metod för case-utbildning, där han betonar vikten av storytelling.
– När vi arbetar med ett case tittar vi inte på en fråga i taget utan ser till helheten. Vad är utmaningen, vilka är förutsättningarna, vilka lösningar står till buds, vilken väg väljer vi, hur ska strategin genomföras, vilka resurser kärvs och vilket resultat ser vi? Vi har fantastiska studenter och jag är mycket stolt över teamet.
Anne Nerissa Acuña, som studerar masterprogrammet i International Marketing and Brand Management, är en av de studenter som tävlade för Ekonomihögskolans lag. Från början deltog hon i case-träningspassen för att bygga upp sitt självförtroende när det gäller att presentera case inför en publik.
– Jag hade inga förväntningar inför tävlingen, säger Anne och tillägger:
– Men när vi gick igenom fallen visste vi att vi hade bra affärslösningar att presentera, så det gav oss självförtroende att ta oss till finalen.
”Lärde mig mycket”
Anne Nerissa Acuña säger att hon tar med sig en hel del från upplevelsen.
– Jag träffade underbara nya människor från olika delar av världen, och jag fick många insikter om hur man kan vara kreativ i affärer. Ännu viktigare är att jag lärde mig att det finns en enorm tillfredsställelse i att anta utmaningar, även om man inledningsvis är osäker på om man kan klara av det, säger Anne Nerissa Acuña.
Jannis Maass, student på masterprogrammet i management, utsågs till suppleant i Ekonomihögskolans team, redo att rycka in om någon teammedlem skulle få förhinder. När hela laget var redo att åka till Kanada ville Jannis fortfarande delta i tävlingen och bestämde sig för att betala för sin egen resa för att vara en del av det globala laget. Det globala laget vann tre omgångar och tog hem Team Spirit Award.
Mats Urde utsedd till årets coach
Varje år tilldelas en lagcoach som har visat prov på utmärkt mentorskap J.Pierre Brunet Coach Award, även kallat ”Årets coach”. I år valdes Mats Urde till vinnare av sina coachkollegor.
– Jag har varit coach i elva år, och jag har också varit med i en referensgrupp som gett input till utvecklingen av tävlingen. Som tränare tillhör jag en internationell gemenskap, och jag känner mig hedrad över att få detta erkännande från mina kollegor, säger Mats Urde.
För att förbereda sig inför tävlingen tränade teamet tre månader med minst ett case i veckan. Men Anne beskriver också ett träningspass där studenterna, till sin förvåning, ombads att göra en lasagne från grunden som en teambuilding-övning.
– Mats är en väldigt bra coach och respekterad bland sina kollegor inom internationella case-tävlingar. Han gav oss goda råd om hur vi skulle tackla utmaningar och förutse möjliga ämnen för case i tävlingen, säger Anne Nerissa Acuña.