Rekordsiffror
När ansökningssiffrorna till höstens internationella kurser och program summeras ligger Lunds universitet som vanligt i topp, denna gång är det rekordsiffror avseende den internationella master-omgången, med 31 947 ansökningar (Master HT25), vilket innebär en ökning med 15 % jämfört med i fjol. Även vad gäller förstahandsansökningar ligger Lunds universitet i topp bland de breda universiteten; 59 % har valt LU som sitt första val för masterprogram.
För Ekonomihögskolan är det också rekord. Det mest populära programmet vid Lunds universitet är kandidatprogrammet i International Business, som även är det mest populära programmet i Sverige, alla kategorier. Dessutom, av de tio mest populära masterprogrammen i Sverige finns fem vid Lunds universitet, och samtliga ges vid Ekonomihögskolan!
Populäraste programmen ges vid Ekonomihögskolan
Sju kandidatprogram på engelska, som följer sedvanlig ansökningsprocess, ges vid Lunds universitet. Ekonomihögskolans två engelska kandidatprogram ligger på plats ett och två:
- International Business
- Economy and Society
Vilka av Ekonomihögskolans masterprogram är det då som är populärast ? Följande program toppar listan:
- Finance
- International Marketing and Brand Management
- Management
- International Strategic Management
- Data Analytics and Business Economics
“Engagerade lärare, starkt internationellt rykte och gemenskapen bland studenterna”
Joakim Gullstrand, Rektor vid Ekonomihögskolan, är givetvis mycket glad över att intresset för Ekonomihögskolan är så stort internationellt sett. Han menar att våra lärare och goda rykte spelar en viktig roll.
– Ekonomihögskolan utmärker sig genom våra engagerade lärare, starka internationella rykte och vår förmåga att kombinera akademisk excellens med verklighetsnära relevans. Men pricken över i:et är våra studenter och den livliga gemenskap de skapar – både i klassrummet och genom våra aktiva studentföreningar. Att vara en del av Lunds universitet, i en av Europas bästa studentstäder, gör upplevelsen ännu mer unik. Det är helt enkelt en plats där akademiska ambitioner möter ett fantastiskt studentliv, säger Joakim.
“Vår trippelackreditering hjälper oss att kommunicera utbildningarnas höga kvalitet”
Ekonomihögskolans vicerektor för utbildning, Ulrika Wennersten, bygger vidare på Joakim Gullstrands resonemang och menar också att Ekonomihögskolans trippelackreditering är en viktig faktor då det gäller att stärka varumärket:
– Detta visar att Ekonomihögskolan har en mycket attraktiv programportfölj. Vår trippelackreditering hjälper oss också att kommunicera utbildningarnas höga kvalitet, vilket gör oss attraktiva internationellt. Jag tror att studenter väljer Lunds universitet på grund av universitetets starka varumärke, studentlivet men framför allt för den mycket goda utbildning vi erbjuder.
“Unik blandning av akademisk excellens, globalt perspektiv och goda karriärmöjligheter”
När programchefen för kandidatprogrammet International Business Monika Müller, får frågan varför hon tror att detta är det mest populära kandidatprogrammet vid Lunds universitet och i hela Sverige, refererar hon bland annat till akademisk excellens:
– Vårt program erbjuder en unik blandning av akademisk excellens, globalt perspektiv och mycket goda karriärmöjligheter. Studenterna värderar även vår dynamiska lärmiljö här på Ekonomihögskolan högt och de möjligheter den ger för internationell synlighet och professionell utveckling.
Hur kan programmet behålla sin höga kvalitet och relevans trots den ökande populäriteten?
– Vi förfinar kontinuerligt programmet i tätt samarbete med våra fantastiska och dedikerade lärare genom att integrera nyckelfunktioner som Academic Skills Services och bibliotekets servicefunktioner i alla kurser på programmet. Detta säkerställer att våra studenter utvecklar den kunskap och de färdigheter de behöver för att lyckas i en föränderlig internationell företagsvärld.