Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Johanna Schoug - alumn från Ekonomie kandidatprogrammet och idag Marketing consultant

Alumn Johanna Schoug. Foto.

Johanna, kan du berätta lite om din nuvarande arbetsroll och vilka ansvarsområden du har? Hur ser en vanlig dag ut på jobbet för dig?

Efter att ha tagit min kandidatexamen i företagsekonomi vid Lunds universitet, Ekonomihögskolan, flyttade jag till Washington D.C. för att arbeta för Svensk-amerikanska handelskammaren (SACC) under en sexmånadersperiod. Efter min tid med SACC avslutades har jag arbetat som marknadsföringskonsult vid Mid-Atlantic-kontoret för det svenska företaget Axis Communications. Min roll fokuserar på att samarbeta med områdets sälj- och marknadsföringsteam för att utveckla och genomföra marknadsföringsplaner, evenemang, och content, samt att koordinera “co-marketing” projekt med våra partners för att öka varumärkeskännedom och driva affärsutveckling. 

Ansvarsområdena varierar från dag till dag, och en vanlig arbetsdag kan innehålla allt från att utveckla och planera en digital marknadsföringskampanj inom vår utbildningssektor, till att koordinera ett event med en av våra partners vid vårt lokala “Axis Experience Center”, eller att stödja vårt "Axis Experience Vehicle" vid ett lokalt evenemang i närheten av Virginia eller Pennsylvania. Min roll på Axis är mycket praktisk och händelserik, vilket kräver strategisk planering, teamwork och förmågan att ta egna initiativ – något jag verkligen uppskattar med rollen. 

Varför valde du att studera Ekonomie Kandidatprogram vid Ekonomihögskolan?

På gymnasiet läste jag samhällsvetenskapsprogrammet, och det som intresserade mig med det var affärsperspektiven på internationellt samarbete och organisationer. Företagsekonomi och ledarskap är en stor del av samhällsvetenskapen, och jag valde att studera min kandidatexamen i företagsekonomi på grund av det breda affärs- och ekonomiperspektiv som utbildningen erbjuder. 

Utbildningen ger en utmärkt grund inom både företagsekonomi och nationalekonomi, vilket gör det möjligt för studenter att välja sin specifika inriktning längre fram i utbildningen.

Programmet gav mig möjlighet att få en helhetsbild av diverse ämnen inom ekonomi, vilket senare gjorde det möjligt för mig att hitta min nisch och välja vad som verkligen intresserade mig– allt från redovisning och finansiell analys till marknadsföring och organisationsutveckling. Utbildningen ger en utmärkt grund inom både företagsekonomi och nationalekonomi, vilket gör det möjligt för studenter att välja sin specifika inriktning längre fram i utbildningen.

Vilka erfarenheter från utbildningen och studentlivet har du tagit med dig in i arbetslivet? Finns detnågon specifik del av utbildningen som du funnit särskilt värdefull?

Från min utbildning och studenttid i Lund har jag tagit med mig många erfarenheter som har varit ovärderliga i arbetslivet. En av de viktigaste sakerna jag lärde mig var ansvaret att planera och fördela min egen tid. Att studera vid Lunds universitet, med inriktning i företagsekonomi och organisation, innebar att ta eget ansvar för att hålla koll på uppgifter och tentor, samtidigt som jag var engagerad i studentkåren LundaEkonomerna. Denna balans mellan akademiska krav och engagemang utanför studierna lärde mig att ta initiativ och aktivt söka efter det som intresserade mig – färdigheter som har blivit centrala i mitt arbetsliv idag. 

En annan aspekt av min utbildning som har varit betydelsefull är den internationella miljön vid Lunds universitet. Att vara omgiven av studenter från olika bakgrunder och länder gjorde att jag insåg hur mycket jag uppskattar att arbeta i en internationell kontext.

Under min utbildning fann jag särskilt kurserna i organisation och ledarskap mycket värdefulla. Dessa ämnen gav mig djupare förståelse för hur företag och organisationskultur fungerar, och jag kunde applicera dessa insikter direkt i min nuvarande roll. I mitt arbete som marknadsföringskonsult på Axis Communications är det avgörande att kunna förstå organisationsdynamik, arbeta i team och samtidigt ta egna initiativ för att driva projekt framåt. 

En annan aspekt av min utbildning som har varit betydelsefull är den internationella miljön vid Lunds universitet. Att vara omgiven av studenter från olika bakgrunder och länder gjorde att jag insåg hur mycket jag uppskattar att arbeta i en internationell kontext. Detta insåg jag först under min studietid och det har varit en bidragande faktor till att jag nu arbetar i en internationell miljö, först genom min praktik på Svensk-amerikanska handelskammaren i Washington D.C., och nu i min roll på Axis Communications.

Sammanfattningsvis har mina erfarenheter från Lunds universitet – både akademiska och sociala – gett mig en stabil grund att stå på. Jag har lärt mig vikten av ansvarstagande, att ta initiativ och att arbeta i olika typer av miljöer, något som har varit ovärderligt i min karriär hittills.

Vilket är ditt favoritminne från studietiden?

Min tid som aktiv medlem i Lundaekonomerna är utan tvekan det som rymmer mina bästa minnen från min studietid i Lund. Jag var engagerad som aktiv medlem genom flera olika uppdrag: som fadder för nya studenter, projektledare för eeeDays – Ekonomihögskolans karriärmässa för företag och studenter – samt som medlem i LundaEkonomernas General Council.

Min tid i LundaEkonomerna var helt fantastisk, och jag har vänner för livet som jag lärde känna genom dessa engagemang och uppdrag.

Som jag nämnt tidigare är studentkåren och möjligheten att vara aktiv medlem ett utmärkt sätt att få praktisk erfarenhet och vänner inom ett område som man tycker är intressant eller roligt. Min tid i LundaEkonomerna var helt fantastisk, och jag har vänner för livet som jag lärde känna genom dessa engagemang och uppdrag.

Hur ser du på framtiden inom ditt arbetsområde och vilka utmaningar tror du branschen står inför?

Jag är övertygad om att marknadsföring och strategi inom relaterade områden kommer att utvecklas avsevärt under de kommande åren, särskilt med stöd av AI och andra teknologiska framsteg. Specifikt ser jag marknadsföring och försäljning som områden med stor tillväxtpotential, eftersom de kontinuerligt anpassar sig till ny teknik, förändrade krav och nya sätt att interagera med kunder och företag. De sätt på vilka företag bedriver sin verksamhet förändras snabbt, och en av de största utmaningarna framöver blir att hålla jämna steg med denna utveckling samtidigt som man förblir relevant i branschen. I takt med att samhället utvecklas kommer det att krävas både flexibilitet och innovation för att hantera de nya möjligheter och utmaningar som framtiden medför.

Vilka råd skulle du ge till nuvarande studenter som vill följa dina fotspår?

Mitt råd till nuvarande studenter som vill följa mina fotspår är att försöka hitta sin nisch och sina intressen under kandidatstudierna, samt att skaffa så mycket praktisk erfarenhet som möjligt både under och efter utbildningen. Detta kan vara allt från att engagera sig i studentkåren, göra en sommarpraktik, arbeta efter studierna eller delta i andra projekt och aktiviteter.

Mitt råd till nuvarande studenter som vill följa mina fotspår är att försöka hitta sin nisch och sina intressen under kandidatstudierna, samt att skaffa så mycket praktisk erfarenhet som möjligt både under och efter utbildningen. 

Det är alltid värdefullt att prova på olika saker för att ta reda på vad som verkligen intresserar dig och vad du vill arbeta med i framtiden. Erfarenhet är ovärderligt och något som gör att du sticker ut när du avslutar dina studier, oavsett om du planerar att börja arbeta direkt eller fortsätta med en masterutbildning.

Möjligheter att få denna erfarenhet finns både på egen hand och genom olika engagemang via Lunds universitet – så ta vara på dem!

Om Johanna

JOBB

Nuvarande tjänst: Marketing consultant, Axis Communications

Nuvarande plats: Washington D.C.

EXAMEN

Examen: Ekonomie kandidatexamen, företagsekonomi

Examensår: 2023

Kontakta Johanna på LinkedIn