Porträttfoto

Andreas Inghammar

Prorektor, Docent

Porträttfoto

Den perfekta stormen. Kan EU-arbetsrätten sänka Sjöräddningssällskapet?

• Andreas Inghammar

Redaktör

• Marie Karlsson-Tuula
  • Annina Persson
  • Patrik Lindskoug

Frivilligarbete har efter ett par avgöranden i EU-domstolen kommit under särskild belysning också av Parlamentet. Rättspraxis har skjutit frivilligarbete allt närmare definitionerna av anställning och förvärvsarbete, i vart fall avseende vissa bestämmelser. Artikeln konstaterar att frivilligarbete är ett betydande del av det svenska civilsamhället - exempelvis organiseras i princip all sjöräddning med frivilliga medarbetare - och författaren problematiserar kring hur en "professionalisering" eller ökad reglering av frivilligarbete skulle skapa osäkerhet kring väsentliga delar av samhällslivet på ett sätt som skulle tjäna få övergripande syften.

• Norma Research Programme
  • Institutionen för handelsrätt
  • Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie

Festskrift till Rolf Dotevall

Del av eller Kapitel i bok

Juristförlaget i Lund

• Law and Society

Nyckelord

• Frivillligarbete, EU-arbetsrätt, arbetsmiljö, arbetstid, EU-domstolen.

Forskningsgrupp

• Norma Research Programme
  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)

• ISBN: 978-91-544-0579-4