Till minne av Irvine Lapsley

Man med slips
Irvine Laplsey (1949-2024). Foto:Mats Brangstrup

Irvine Lapsley, professor vid University of Edinburgh Business School, var gästprofessor vid Lunds universitet, Ekonomihögskolan (LUSEM) i tio år. Eran med Irvine började i september 2009 med en avhandling där Irvine var fakultetsopponent och kulminerade i juni 2019 när han utsågs till hedersdoktor vid Ekonomihögskolan.

KEFU spelade en avgörande roll i att initiera Irvine Lapsleys gästprofessur i Lund. Många var hans insiktsfulla och reflekterande presentationer vid KEFU seminarier om till exempel komplexiteten i New Public Management och alla udda aspekter av Brexit.

Irvines tid som gästprofessor präglades av energi, värme, nyfikenhet, humor, generositet och skärpa. På många sätt inspirerade och uppmuntrade han oss kollegor i Lund, att sträcka oss lite längre, utforska nya vägar och ge dem ett försök till. Han stärkte avsevärt KEFU-relaterad forskning och gav den plats på den internationella kartan, vilket resulterade i ett antal publicerade artiklar i vetenskapliga tidskrifter samt redigerade böcker och kapitel och två internationella konferenser.

Det är ingen överdrift att säga att Irvine var ett socialt geni. Under sina återkommande vistelser i Lund, en vecka på våren och en vecka på hösten, verkade han skapa vänner var han än gick, till och med frukostvärdinnan på hans hotell i Lund besökte honom i Edinburgh.

När Irvine kom till Lund var han alltid i sällskap med Pam, sin fru och perfekta matchning. Mötet med Irvine och Pam ledde till en kär vänskap och nya professionella möjligheter. Något vi alltid varit tacksamma för. Våra tankar går nu till Pam och den närmaste familjen.

University of Edinburgh Business School minnessida (öppnas i nytt fönster, extern webbplats)