Ekonomihögskolans managementprogram klättar i årets Financial Times-ranking

Foto av Ekonomihögskolans fasad med Financial Times-logga inmonterad.
Stolt Ekonomihögskola! Magisterprogrammet i International Strategic Management klättrar igen i Financial Times internationella rankning. Förra årets placering #57 har nu blivit #44. (Fotomontage: Logga; Financial Times, foto; Charlotte Carlberg Bärg.)

Ekonomihögskolan har gjort det igen! Ännu en gång får fakulteten internationell uppmärksamhet när ett av magisterprogrammen landar på plats 44, vilket innebär en klättring med 13 platser jämfört med i fjol. Financial Times tillkännagav sin prestigefyllda rankning av 100 magisterprogram i Management den 11 september 2023.

Ekonomihögskolans magisterprogram i International Strategic Management stiger i den årliga och mycket prestigefyllda Financial Times-rankningen av magisterprogram i management. Detta har dock hänt förut; så sent som förra året 2022 klättrade programmet från #77 till #57 i samma internationella rankning. Och nu har programmet alltså fortsatt att klättra på listan, 13 ytterligare platser för att nå plats 44!

Stolt programchef om framgångsfaktorerna

När den glada nyheten når programchef Ulf Ramberg blir han både glad och stolt:

–Detta är naturligtvis både mycket hedrande för Ekonomihögskolan och för programmet. En tydlig bekräftelse på att vi tillsammans med våra motiverade och drivna studenter skapar mervärde. Det är också ett bevis på att programmets profil skapar intresse och att upplägget har varit framgångsrikt, säger han.

Ulf kan inte nog betona hur viktiga studenterna är för programmet och dess succé:

–De erfarenheter, kunskaper och förmågor som programmets studenter tar med sig in i utbildningen är självklart avgörande, precis som mixen av studenter; i år har vi studenter av 20 olika nationaliteter. Studenterna är onekligen programmets mest värdefulla resurs, förklarar Ulf.

"Framgångsrika karriärer är avgörande för rankningen"

Martin Blom, Vicerektor för utbildning vid Ekonomihögskolan, menar att vi har programledning och studenterna att tacka för framgången:

–Detta är naturligtvis mycket uppmuntrande och ett resultat av det otroliga arbete som programchefen och hans team av lärare gör. Studenterna och deras framgångsrika karriärer är också avgörande för rankningen av programmet, säger han .

Som Vicerektor för utbildning vid Ekonomihögskolan, vad tror du att detta betyder för skolan och för framtida blivande studenter?

–Vi vet att rankingen av skolan och dess program är oerhört viktiga för våra studenter och för våra internationella partners runt om i världen. Erkännanden som detta hjälper oss att fortsätta utvecklas som en toppklassad handelshögskola i Norden.

Läs resten av artikeln, där bland annat tre studenter intervjuas, som finns i sin helhet på vår engelska webbplats:

LUSEM even higher on prestigious ranking of Master’s programmes in Management