Ökad samverkan och kunskapsutbyte med nya partnerföretag

Bild på byggnad med blommor framför

På Ekonomihögskolan står samverkan högt på prioritetslistan, och det pågår ständigt täta samarbeten med näringslivet. Självklara partners för samarbete är stora banker och globala revisionsbolag, men under det senaste året har även företag från andra branscher tillkommit. Under våren 2023 ansluter Duni Group och Boozt till skaran.

Vi har pratat med Linda Clarin, Head of People & Culture Nordic, på Duni Group och Sandra Joy Sahlertz CHRO, på Boozt om deras förväntningar.

– Som samarbetspartner till Ekonomihögskolan ser vi fram emot att fortsätta bygga starka relationer med akademin. Det är viktigt för oss att ta ett samhällsansvar genom att främja innovation och kunskapsöverföring mellan det akademiska och näringslivet. Samarbetet är samtidigt en utmärkt rekryteringsbas då vi får tillgång till ett unikt nätverk av kompetenta studenter, säger och Sandra Joy Sahlertz. Linda Clarin håller med:

– Ja precis, vi ser partnerskapet som en viktig del i arbetet med att stärka vårt employer brand bland studenter. Men också ett sätt att kunna ge tillbaka och ha ett utbyte med partners lokalt där vi verkar.

I en verksamhet som Ekonomihögskolan där både utbildning och forskning bedrivs finns många möjligheter till samverkan, vilka aktiviteter ser ni mest fram emot att sätta tänderna i?

– Vi vill erbjuda studenter en möjlighet att komma ut till vår arbetsplats och i kontakt med arbetslivet på olika sätt. Redan i mars hade vi besök från ett 20-tal studenter från International Business programmet, säger Linda och fortsätter:

– Det var väldigt inspirerande att möta dessa engagerade studenter som genom sin nyfikenhet visar vad som är viktigt för dem när det gäller sin framtida arbetsgivare. Under hösten kommer vi även att erbjuda praktikplatser till några studenter och vi har även använt Karriärcenter för att marknadsföra lediga sommarjobb.

Sandra fokuserar på affärsnyttan med samarbetet och säger att:

– Kunskapsutbytet med studenter och forskare värderar vi högt. Samarbetet öppnar upp för en rad spännande möten med Ekonomihögskolans nätverk i form av gästföreläsningar, arbetsmarknadsmässor och forskningssamarbeten som vi ser fram emot att ta del av. Ekonomihögskolans värderingar går helt i led med Boozts vision att bli det ledande ansvarstagande e-handelsföretaget i Norden. Vi ser stor potential i samarbetet och tror vi kan dra nytta av varandras kunskap och kompetenser för att skapa ett mer konkurrenskraftigt och hållbart näringsliv.

Om Boozt och Duni Group

Boozt är ett nordiskt teknikföretag som säljer fashion online. Boozt erbjuder sina +3 miljoner kunder ett omsorgsfullt urval av varumärken, anpassat för alla kundbehov och livsstilar via sin online-plattform. Bolaget fokuserar på att använda den senaste, egenutvecklade teknologin för att ge den bästa möjliga kundupplevelsen. 2022 omsatte koncernen 6 743 MSEK.

Duni Group är marknadsledande inom attraktiva och hållbara produkter och tjänster för dukning (varumärket Duni) samt take-away – mat och dryck –  (varumärket BioPak). De två varumärkena marknadsförs på mer än 40 marknader. Koncernen har cirka 2 200 anställda i 21 länder med huvudkontor i Malmö och produktionsenheter i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni Group är listad på NASDAQ Stockholm.