Lars Jonung. Foto.

Lars Jonung. Foto.

Vi 40-talister var solidariska – med oss själva

• Lars Jonung

De politiska partiernas analyser av valet för ett år sedan lider alla av samma fel: de är för kortsiktiga. För att tolka valutslaget behövs ett långsiktigt och demografiskt perspektiv. Då hamnar fokus oundvikligen på 1940-talets baby boomers.
Vi som föddes under 1940-talet har utgjort den centrala marginalväljargruppen under hela vårt vuxna liv. I ett extremt proportionellt valsystem som det svenska har vi dominerat och styrt politiken – i alla val under de senaste 50-60 åren. Och vi kommer också att avgöra nästa val.
Vår resa genom politiken och välfärden började när vi anlände till universiteten i mitten av 1960-talet. Många av oss blev politiskt engagerade. Vi revolterade mot det etablerade samhället. Solidaritet med de svaga och kamp mot klassamhället blev honnörsord.

• Nationalekonomiska institutionen

2023-09-10