Lars Jonung. Foto.

• Lars Jonung

Redaktör

• Mats Bergstrand

Svenska politiker ”mörkar” när det gäller frågan om vad vi faktiskt betalar i skatt. Det handlar om ett demokratiskt informationsunderskott som inte är värdigt ett samhälle som gör anspråk på öppenhet i det offentliga samtalet. Nu måste beslut fattas om att alla lönebesked redovisar såväl totallön, löneskatt och löneavgifter, som bruttolön, inkomstskatt och nettolön. Fiffiga finansministrar har hittat på begreppet ”arbetsgivaravgift” trots att det är löntagarna som betalar i slutändan. En djärv modell vore att totallönen gick till löntagaren som sedan fick betala hela skatten själv för att öka synligheten. Det skriver Lars Jonung, professor i nationalekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet, tidigare bland annat forskningsrådgivare vid Kommissionen i Bryssel och ordförande för Finanspolitiska rådet 2011–13.

• Nationalekonomiska institutionen

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie

En skattereform för 2000-talet – elva röster om hur Sverige får ett bättre skattesystem