Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Markus Lahtinen. Foto

Markus Lahtinen

Universitetsadjunkt

Markus Lahtinen. Foto

Moocar – online-kurser med global räckvidd: en lägesrapport och några lärdomar

MOOCs - online courses with global reach: a status report and some lessons learnt

Författare

  • Markus Lahtinen

Summary, in Swedish

Digitala plattformar som erbjuder så kallade Massive Open Online Courses (MOOCs) är sedan några år tillbaka ett fenomen som växt sig gradvis starkare. Moocar har lyfts fram som ett lovande exempel på tillgängliggörandet av universitetsutbildning till en bredare allmänhet och som rätt använt också har potential att nå nya studieovana målgrupper runt om på jorden. Fördelarna till trots, har utvecklingen av moocar varit kantad av fler utmaningar än vad som först förutspåddes. I den här artikeln ger jag en kort introduktion och lägesrapport till dessa online-kurser med global räckvidd. Avslutningsvis berör jag Ekonomihögskolans utvecklingsarbete kring digitalt lärande – där moocar ingår som en del av ett större förändringsprogram – samt att jag redovisar en del av de samlade lärdomarna av arbetet med Ekonomihögskolans första mooc på temat digitala affärsmodeller.

Avdelning/ar

  • Institutionen för informatik

Publiceringsår

2018-06-07

Språk

Svenska

Sidor

39-45

Publikation/Tidskrift/Serie

Nordicom Information

Volym

40

Issue

1

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Nordicom

Ämne

  • Information Systems, Social aspects

Status

Published

Projekt

  • Production of Massive Open Online Course (MOOC) on Digital Business Models

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0349-5949