Ulf Ramberg. Foto.

• Ulf Ramberg
  • Jonas Levmo

Summary, in English

Syftet med föreliggande rapport är att ge en orienterande bild över den kom-munaltekniska sektorns faktiska situation med avseende på pensionsavgångar och den framtida försörjningen av kompetens. Studien har föregåtts av ett idé-seminarium där projektets referensgrupp tillsammans med en personalkonsult (se bilaga 1) genererade en karta över de frågeställningar och problemområden som kommande pensions- och rekryteringssituation medför.

Totalt kontaktades 24 olika kommuner. Det slutliga antalet som deltog i undersökningen blev 22 kommuner. Undersökningen genomfördes huvudsakligen med hjälp av tele¬fonintervjuer med företrädare för de tekniska förvaltningarna i respektive kommun. Vanligtvis intervjuades förvaltningschefen i den tekniska förvaltningen. I flera kommuner genomfördes emellertid intervjuer med ett flertal personer för att nå en heltäckande bild av förvaltningens verksamhets¬område. Totalt har ett drygt tretiotal företrädare intervjuats.

• Institutet för Ekonomisk forskning

Svenska kommunförbundet