Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Porträtt av Erik Wengström. Foto.

Erik Wengström

Professor, Studierektor forskarutbildning, Nationalekonomiska institutionen

Porträtt av Erik Wengström. Foto.

Framing and Misperception in Public Good Experiments

Författare

  • Toke Reinholt Fosgaard
  • Lars Gårn Hansen
  • Erik Wengström

Summary, in English

Earlier studies have found that framing has a substantial impact on the degree of cooperation observed in public good experiments. We show that the way the public good game is framed affects misperceptions about the incentives of the game. Moreover, we show that such framing-induced differences in misperceptions are linked to the framing effect on subjects’ cooperation behavior. When we do not control for the different levels of misperceptions between frames, we observe a significant framing effect on subjects’ cooperation preferences. However, this framing effect becomes insignificant once we remove subjects who misperceive.

Avdelning/ar

  • Nationalekonomiska institutionen

Publiceringsår

2017-04-01

Språk

Engelska

Sidor

435-456

Publikation/Tidskrift/Serie

Scandinavian Journal of Economics

Volym

119

Issue

2

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Wiley-Blackwell

Ämne

  • Applied Psychology
  • Economics

Nyckelord

  • cooperation
  • experiment
  • framing
  • heterogeneous sample
  • misperception
  • social dilemma
  • C90
  • D03
  • H41

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1467-9442