Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Porträtt av Erik Wengström. Foto.

Erik Wengström

Studierektor forskarutbildning, Nationalekonomiska institutionen, Professor

Porträtt av Erik Wengström. Foto.

Differences Attract : An Experimental Study of Focusing in Economic Choice

Författare

  • Ola Andersson
  • Jim Ingebretsen Carlson
  • Erik Wengström

Summary, in English

Several behavioural models of choice assume that decision makers place more weight on attributes where options differ more, an assumption we test in a set of experiments. We find that subjects are more likely to choose an option when we add options increasing the maximal difference in the original option's strongest attribute, suggesting that the decision maker's focus is drawn to attributes with a high spread. Additional experiments corroborate this finding. Still, we document that the focusing effect diminishes when options are presented using numbers instead of graphs or when subjects are forced to wait before submitting their answers.

Avdelning/ar

  • Lunds universitet

Publiceringsår

2021-10

Språk

Engelska

Sidor

2671-2692

Publikation/Tidskrift/Serie

Economic Journal

Volym

131

Issue

639

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Wiley-Blackwell

Ämne

  • Economics

Nyckelord

  • C91 - Laboratory
  • Individual Behavior
  • D03 - Behavioral
  • Microeconomics
  • Underlying Principles
  • D12 - Consumer Economics
  • Empirical Analysis

Aktiv

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0013-0133