Porträtt av Jörgen Hettne. Foto.

Jörgen Hettne

Professor, Prefekt Institutionen för handelsrätt

Porträtt av Jörgen Hettne. Foto.

Spelet om spelintäkterna : Spellicensutredningen och EU-rätten

• Jörgen Hettne

Den föreslagna omregleringen av den svenska spelmarknaden väcker flera EU-rättsliga frågor som berörs i denna analys. En viktig fråga är om det är problematiskt att marknaden delas upp i olika delar där endast en del är konkurrensutsatt. En annan är om den föreslagna svenska spelpolitiken är trovärdig i ett EU-rättsligt perspektiv, dvs. systematisk och sammanhängande. Spellicensutredningen föreslår att Sverige genom en attraktiv spelreglering och låg skattesats ska locka till sig internationella spelbolag. Författaren ifrågasätter om denna utgångspunkt är långsiktigt hållbar med hänsyn till vilka effekter det kan få på konsumentskyddet på längre sikt. Skyddet av spelarna riskerar att bli reaktivt (hantering av spelmissbruk) snarare än proaktivt (ett begränsat spelutbud). Eftersom problemen sammanhänger med tilltagande skatte- och regleringskonkurrens i Europa, menar författaren att spelmarknaden är i akut behov av en gemensam EU-reglering.

• Institutionen för handelsrätt
  • Affärsrättsligt centrum vid Lunds Universitet, ACLU

2017-08

Europapolitisk Analys