Anna Jonsson . Foto

Redaktör

• Eva Mineur
  • Birgitta Myrman

Vi skulle alla tjäna på mer samverkan och mindre motverkan. Särskilt i ett litet land som Sverige. För att möta de globala samhällsutmaningar vi står inför har behovet av integrerad forskning förts fram i den forskningspolitiska debatten. För hållbar utveckling behöver forskningen bättre och i ett tidigare skede inkludera samhället i arbetet med hur vi ska möta dessa utmaningar. Men för att verklig integration ska ske behöver också samhället inkludera forskningen. För verklig integration är det viktigt att gå från ett tänk om ”vi och dem” till ett ”vi och vi”. Ett tänk som bygger på öppenhet och tillit, nyfikenhet och respekt men också samförstånd kring kunskap och lärande för hur vi på bästa sätt tillvaratar och utvecklar den kunskap och det kunnande vi har tillsammans.

• Företagsekonomiska institutionen

Sidor

Hela vetenskapen! : 15 forskare om integrerad forskning

Del av eller Kapitel i bok