Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Anna Jonsson . Foto

Anna Jonsson

Universitetslektor

Anna Jonsson . Foto

Kunskapsöverföring och Knowledge Management

Författare

  • Anna Jonsson

Summary, in Swedish

Kunskapsöverföring är en central fråga för organisationens konkurrenskraft, men är långtifrån så enkel och självklar som man skulle kunna tro. Knowledge management är det begrepp och den teori som flest refererar till i diskussionen kring hur man bäst kan hantera och styra kunskap inom en organisation. Ett vanligt mantra inom knowledge management är att det är viktigt att säkra kunskapen så att den inte försvinner i samband med att medarbetare lämnar organisationen. Men är det verkligen säkra vi vill göra? Vill vi inte hellre utveckla kunskapen till att bli mer konkurrenskraftig sådan, genom att inte bara överföra information utan också erfarenheter och kunnande? I boken beskrivs olika teorier om och perspektiv på kunskapsöverföring. För att belysa vad kunskapsöverföring betyder och innebär i praktiken ges återkommande exempel från två svenska framgångsrika företag, IKEA och Mannheimer Swartling. Sammantaget visar detta att kunskapsöverföring är mycket mer än “bara” knowledge management.

Avdelning/ar

  • Företagsekonomiska institutionen

Publiceringsår

2012

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Bok

Förlag

Liber

Ämne

  • Business Administration
  • Learning

Nyckelord

  • knowledge management

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-47-09775-3